مژه ها یکی از ویژگی های قابل توجه هستند. آنها باعث جذابیت چشم ها شده و به زیبایی چشم ها را قاب می گیرند. اما برای برخی افراد، آسان نیست. بسیاری فاکتور ها مانند سن و تحت درمان بودن می تواند باعث ریزش مژه شود. آیا از آن دسته افرادی هستید که مژه های نازک و ضعیفی دارید؟ پس این مطلب را مطالعه کنید.

چه مواردی باعث نازک و کوتاه شدن مژه ها می شود؟

افراد به دلایل مختلفی دچار ریزش مژه می شوند. ازجمله:

  • افزایش سن
  • یائسگی
  • اختلال هورمونی
  • برخورد خشن با مژه ها هنگام پاک کردن آرایش
  • حساسیت به برخی لوازم آرایش
  • اکستنشن مژه
  • استرس و اضطراب زیاد
  • شیمی درمانی برای سرطان
  • التهابات و عفونت های پلک
  • بهداشت ضعیف

با این حال نازک شدن مژه ها و ریزش آنها، معمولا با تغییر سبک زندگی و رعایت برخی راه های خانگی می تواند درمان شود. راه های زیر به شما کمک می کند مژه ها را تقویت کنید و رویش مجدد آنها را فراهم کنید.

1-روغن کرچک

ابتدا مژه ها ی خود را با آب و شوینده ملایم تمیز کنید و خشک کنید. سپس با استفاده از گوش پاک کن آغشته به روغن کرچک، مژه های بالایی و پایینی خود را ماساژ دهید سپس شب را بخوابید و صبح روز بعد شستشو دهید. بهتر است این کار را هر شب تکرار کنید. روغن کرچک دارای اسید کینولیک بوده که این ترکیب تاثیر قوی در بهبود ریزش مو داشته و بهترین انتخاب برای رشد مجدد مژه ها است.

2-روغن نارگیل

مژه ها را با آب و شوینده ای ملایم تمیز کنید و خشک کنید. روغن نارگیل را به ریشه مژه های بالایی و پایینی بزنید و از رفتن آن به داخل چشم جلوگیری کنید. شب را بخوابید و صبح شستشو دهید. هر شب می توانید این کار را انجام دهید. قرن هاست که از روغن نارگیل در مراقبت از موها استفاده می شود. بنابراین می تواند رویش مجدد مژه ها را سرعت بخشیده و آنها را تقویت کند.

3-ویتامین E

می توانید برای مصرف قرص ویتامین E ابتدا با پزشک خود مشرت کنید و روزی یک قرص و یا طبق دستور پزشک آن را مصرف کنید. ویتامینE یک آنتی اکسیدان قوی است که آسیب های مو را که منجر به ریزش می شود را کاهش می دهد.

4-چای سبز

هم می توانید به صورت دمنوش از آن استفاده کنید و هم می توانید دمنوش آن را پس از خنک شدن به مژه ها بزنید. تاثیر ترکیبات موجود در چای سبز برای رشد و تقویت موها اثبات شده است. بنابراین برای رشد مژه ها نیز می تواند مفید واقع شود.

5-ماساژ

ماساژ مدت هاست در مراقبت از زیبایی شناخته شده است. ماساژ می تواند گردش خون را افزایش دهد و در نتیجه مواد مغذی بیشتری به ریشه موها رسیده و رشد آنها را سرعت می بخشد. بنابراین ماساژ پلک چشم ها نیز می تواند در رشد مژه ها تاثیر گذار باشد.

6-روغن پوست لیمو

یک یا دو تا لیمو را پوست کنده و در شیشه ای کوچک بریزید. روی آن را روغن نارگیل یا زیتون بریزید و خوب با قاشق فشار دهید به طوری که روغن به طور کام پوست لیموها را بپوشاند. یک شب اجازه دهید بماند. یک روز بعد مخلوط را با استفاده از گوش پاک کن یا برس کوچک، آن را روی مژه های بالا و پایین پلک قرار دهید. و پس از چند ساعت شستشو دهید. می توانید این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید و یا شب روغن را استفاده کرده و صبح شستشو دهید. روغن لیمو می تواند باعث رشد مجدد مژه هایی که تحت تاثیر بیماری بلفاریتیس (التهاب پلک) شود.

7-وازلین

مقداری وازلین را هرشب روی مژه های پلک پایینی و بالایی خود بزنید و شب را بخوابید. صبح آن را شستشو دهید. توجه داشته باشید وازلین به داخل چشم نفوذ نکند. وازلین باعث مرطوب نگه داشتن پلک شده از چسبندگی و خشک شدن اشک و ترشحات چشم روی آنها جلوگیری خواهد کرد. همچنین پرپشت شدن مژه ها را نیز تضمین می کند.