مه شو: به قرمزی، تاول و یا سوزشی که در اثر اشعه ماوراء بنفش خورشید بر روی پوست نمایان می شود، آفتاب سوختگی می گویند. چنانچه مدت زمان طولانی پوست شما در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، پوستتان دچار آسیب و آفتاب سوختگی می گردد.

هرچند در اواسط روز نور خورشید شدید تر و پر خطر تر است اما جالب است بدانید که اشعه های مضر آن در هر زمانی حتی در سایه نیز موجب آسیب رساندن به پوست می شوند؛ حتی زمانی که هوا ابری می باشد هم پوست از دست اشعه های مضر آفتاب در امان نخواهد بود زیرا اشعه های مضر آن از ابر نیز عبور می کنند.

دانستن این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که نور منعکس شده از برف یا آب و یخ می توانند صدمات زیادی به پوست بزنند زیرا اثرات مضر آن را تشدید می کنند.

آفتاب سوختگی به مرور زمان موجب پیری زودرس می گردد و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. برای پیشگیری از آفتاب سوختگی، حتما قبل از خروج از منزل پوست خود را با لایه ای از کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود بپوشانید. چنانچه پیوسته از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید و طولانی مدت در معرض نور آفتاب قرار نگیرید، پوست خود را از آفتاب سوختگی حفاظت خواهید کرد.

آفتاب سوختگی در پوست های روشن و سفید بیشتر مشاهده می شود زیرا اینگونه پوست ها دارای ملانین یا همان رنگدانه محافظتی پوست کمتری هستند و بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار می گیرند.

هنگامی که پوست دچار آفتاب سوختگی می شود بین 30 دقیقه تا چند ساعت طول می کشد تا علایم خود را نشان دهند. علایم آفتاب سوختگی عبارتند از قرمزی و سوزش پوست، گرم شدن پوست، متورم شدن قسمت های آفتاب سوخته، بروز تاول در موارد شدید.

پوستی که اولین بار دچار آفتاب سوختگی گردد، پس از طی چند روز خشک شده و کم کم پوسته پوسته می شود و می ریزد.

چنانچه پوست شما دچار آفتاب سوختگی گردید سعی کنید تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار نگیرید، در سایه راه بروید، مایعات بیشتری بنوشید. دوش آب سرد بگیرید. کمپرس یخ یا آب سرد هم کمک زیادی به بهبود آن می کند.

سعی نمایید پس از هرگونه آفتاب سوختگی سریعا به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید از لوسیون کالامین برای بهبود اثرات آفتاب سوختگی استفاده نمایید اما بهتر است تحت نظر پزشک این اقدام را انجام دهید.