اگزما نوعی بیماری یا مشکل پوستی است که سبب التهاب پوست می شود و مردم همچنین آن را به نام درماتیت می شناسند. اگزما انواع مختلفی دارد که از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

ـ خارش : خارش می تواند شدید باشد و آسیبی که در طی این بیماری به پوست می رسد اغلب در اثر خاروندن محل مورد نظر ایجاد می شود.

ـ پوسته پوسته شدن : سطح پوست ، پوسته پوسته می شود در نتیجه پوست شما ظاهری خشن پیدا می کند.

ـ قرمزی پوست : پوست آسیب دیده ممکن است خونریزی کند و دارای رنگی نامتناسب شود.

ـ تاول های پر از مایع : این مایع می تواند تراوش کند و یا سطح پوست کبره ببندد.

ـ ترک خوردن : پوست آسیب دیده به شدت دردناک است و ترک های عمیقی در آن ناحیه ایجاد می شود که شکاف نامیده می شود.

با توجه به علت آن اگزما ممکن است بطور ناگهانی شعله ور شود و علائم شدیدی از خود بروز دهد اما همچنین می تواند یک مشکل مزمن با علائمی که شدت کمتری دارد ، باشد. در این مقاله مه شو سعی بر آن دارد تا انواع اگزما و درمان های آنها را بیان کند ، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک شایع ترین نوع اگزما است که اکثرا در افراد مقابل مشاهده می شود :

ـ افراد مبتلا به آسم یا تب یونجه. ـ سابقه خانوادگی اگزما ، آسم و یا تب یونجه. ـ نقص در پوست که نتیجه آن خروج رطوبت و نفوذ میکروب به پوست است.

درماتیت آتوپیک معمولا در طول دوران کودکی آغاز می شود اما امکان ابتلا به آن در هر زمانی وجود دارد. این بیماری در اغلب موارد ، در نواحی صورت ، دست ها ، کف پا ، نواحی داخلی آرنج و پشت زانوان مشاهده می شود. در طول زمان ، خارش پوست می تواند صخامت و قرمزی آن را افزایش دهد. خاروندن این نواحی همچنین می تواند زخم هایی که آلوده هستند ایجاد کند. محرک هایی که می توانند علائم درماتیت آتوپیک را بدتر کنند عبارتند از : صابون ، لباس خشن و مواد شیمیایی خانگی،مواد غذایی ، گرد و غبار و دیگر محرک های آلرژیک نیز می توانند این علائم را بدتر کنند.

درمان درماتیت آتوپیک عبارت است از :

ـ محصولات چرب کننده و مرطوب کننده پوست. ـ کرم و پماد استروئید. ـ داروهایی که سیستم ایمنی بدن را کنترل می کنند. ـ آنتی بیوتیک برای درمان عفونت. ـ نور ماوراء بنفش به تنهایی یا همراه با داروی ENPSORAL.

درماتیت تماسی

دو نوع درماتیت تماسی وجود دارد :

ـ درماتیت تماسی ـ درماتیت تماسی آلرژیک

این نوع از اگزما بعد از آسیب دیدن پوست به وسیله ی مواد ایجاد می شود که عبارتند از مواد شیمیایی و شستن بیش از حد دست ها. درماتیت تماسی می تواند پس از دست زدن به یک محرک قوی در یک زمان و یا با تماس مکرر با یک ماده تحریک کننده ایجاد شود. درماتیت تماسی همچنین می تواند پس از لمس یک ماده آلرژی زای تحریک کننده همانند نیکل ، لوازم آرایشی و پیچک سمی آمریکایی ایجاد شود. دست ها از جمله نواحی آسیب پذیر هستند که در معرض ابتلا به این نوع اگزما هستند.

درمان درماتیت تماسی عبارت است از :

ـ مرطوب کننده برای پوست. ـ داروهای استروئیدی.

درمان های درماتیت تماسی بر روی پوست مالیده می شوند و یا بصورت قرص مصرف می شوند. برای هر دو نوع درماتیت تماسی ، آنتی بیوتیک ها لازم می باشند. اجتناب از تماس با مواد محرک و آلرژی زا و همچنین پوشیدن دستکش می تواند به حفاظت از پوست دست به شما کمک کند.