پوست شما می خارد ، ترک خورده و یا جوش و لکه های عجیب روی آن نمایان شده است؟ التهاب پوست ، تغییر در بافت و رنگ پوست و یا لکه ها ممکن است ناشی از عفونت ، یک بیماری پوستی مزمن و یا تماس با یک ماده حساسیت زا و محرک باشد. در نتیجه اگر مبتلا به یکی از این مشکلات پوستی هستید از پزشک متخصص خود بخواهید که آن را بصورت جزئی مورد بررسی قرار دهد. اکثر این مشکلات جزئی هستند اما در صورت بی توجهی می توانند به بیماری های جدی پوستی تبدیل شوند.

ـ زونا : جوش هایی در نقاط مشخص که به تاول های دردناک تبدیل می شوند. زونا باعث می شود که در پوست خود احساس خارش و یا سوزش داشته باشید همچنین پوست شما حساس می شود. زونا اغلبا خود را در تنه و باسن نشان می دهد اما امکان ظاهر شدن آن در هر نقطه از بدن وجود دارد. شیوع آن حدودا دو هفته طول می کشد. شما بهبود پیدا می کنید اما درد ، بی حسی و خارش حاصل از آن ممکن است ماهها و یا حتی سالها با شما باشد. درمان این بیماری شامل کرم هایی مخصوص پوست ، داروهای ضد ویروسی ، استروئیدها و حتی داروهای صد افسردگی می شود.

ـ کهیر : کهیر همانند تاول است که همراه با حس خارش ، گزیدگی و سوزش است. آنها در سایزهای مختلف می باشند که گاهی بهم پیوسته می باشند. آنها امکان دارد در هر قسمت از بدن شما ظاهر شوند و در هر نقطه ممکن است چند دقیقه تا چند روز باقی بمانند. علل ایجاد کهیر بر روی پوست شما می تواند درجه حرارت بالا ، عفونت هایی مانند عفونت گلو و آلرژی به داروها ، غذاها و مکمل های غذایی باشد. بعلاوه آنتی هیستامین و کرم ها درمان مناسبی برای آن هستند.

ـ پسوریازیس : ضخامت ، تکه های قرمز پوست پوشیده شده با فلس نقره ای و سفید از جمله علائم این بیماری هستند. سیستم ایمنی بدن شما باعث می شود که سلول های پوستی جدید به رشد خود بیش از حد سرعت ادامه دهند. این بیماری در نواحی کف سر ، آرنج ، زانو و کمر نمایان می شود. حتی این بیماری امکان دارد درمان شود اما دوباره بعد از چندی نمایان شود. درمان پسوریازیس شامل استفاده از کرم و پماد مخصوص ، نوردرمانی ، داروهای خوراکی ، تزریق و یا IV است.

ـ اگزما : اگزما یک بیماری غیر مسری است که باعث ملتهب شدن ، خارش ، قرمز و خشک شدن پوست می شود. پزشکان در رابطه با علل اولیه ایجاد این بیماری مطمئن نیستند اما بهتر است بدانید که استرس ، مواد محرک ( نظیر صابون ) ، مواد آلرژی زا و آب و هوا سبب عود کردن این بیماری می شوند. اگزما در بزرگسالان اغلب بر روی آرنج و دست ها ظاهر می شود. جهت درمان این بیماری پماد و داروهای خوراکی توصیه می شود.

ـ روزاسه : افرادی که سریعا سرخ می شوند و این قرمزی ممکن است در نواحی نظیر بینی ، چانه ، گونه و پیشانی بروز پیدا کند که روزاسه نامیده می شود. بعد از مدتی این قرمزی بیشتر و بیشتر می شود که می تواند توجه شما را جلب کند حتی این بیماری می تواند چشم ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. داروها بصورت خوراکی و یا جهت استعمال خارجی برای این بیماری توصیه می شوند. پزشکان می توانند رگ های خونی پاره شده ، پوست قرمز و یا ضخیم را با لیزر درمان کنند.

ـ تبخال : ویروس تبخال باعث ایجاد تاول های دردناک و کوچک پر از مایع در دهان و یا بینی می شود. زخم های سرد نظیر تبخال حداقل 10 روز باقی می مانند و امکان انتقال آن از فردی به فرد دیگر وجود دارد. محرک های این مشکل پوستی عبارتند از تب ، تابش خورشید بیش از حد ، استرس و تغییرات هورمونی نظیر عادت ماهانه. شما می توانید تبخال را با قرص های ضد ویروس و یا پماد درمان کنید. اگر زخم ها چرکی بودند ، تب کردید ، قرمزی گسترش یافت و یا در چشمانتان احساس سوزش داشتید ، حتما با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

ـ جوش حاصل از تماس با گیاهان : تماس با پوشش چرب پیچک سمی ، بلوط و سماق در بسیاری از افراد سبب بروز جوش می شود که با قرمزی و تورم ناحیه موردنظر آغاز شده و سپس خارش دار می شود. تاول ها معمولا ظرف 12 تا 72 ساعت پس از لمس این گیاه نمایان می شوند. این نواحی معمولا بصورت خطوط قرمز هستند که امکان گسترش آنها در سایر قسمت های بدن وجود دارد و شیوع آن معمولا 2 هفته طول می کشد. درمان های خوراکی و پماد برای این مشکل توصیه می شود.

ـ گیاهان خارش زا : داروهای بسیاری وجود دارند که خارش را تسکین می بخشند. کمپرس سرد و حمام بلغور جوی دو سر نیز توسط پزشکان توصیه می شود. در صورتی که خارش شما شدید باشد پزشک شما دارو و آنتی بیوتیک جهت عفونت تجویز می کند. بطور کلی بلوط سمی و پیچک سمی که در رشته کوههای راکی رشد می کنند از جمله گیاهان حساسیت زا هستند که لمس آنها باعث ایجاد مشکلات پوستی می شود.