درماتیت شوره ای نوعی از بیماری پوستی است که بیشتر موجب خشکی پوست صورت و خارش پوست کف سر می شود . تشخیص این بیماری معمولا با دشواری و اشتباه همراه است ، زیرا علایم آن به پسوریازیس ، برخی از انواع اگزما و یا حتی حساسیت های پوستی شباهت بسیاری دارد .

مثل سایر بیماری ها که در اثر عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن بوجود می آیند ، بیماران معمولا در فواصل زمانی مختلف ممکن است این بیماری را تجربه کنند ، یعنی برای مثال ممکن است شخص در این بیماری دچار حساسیت و خارش پوستی برای یک دوره ی زمانی شود و این حساسیت بعد از مدتی از بین برود . مبتلایان به این بیماری می گویند علایم در نتیجه ی فاکتورهایی مثل آسیب های روحی ، استرس و یا افسردگی ، خستگی و کمبود خواب ، قرار گرفتن در معرض باد کولر و یا رطوبت یا خشکی زیاد در خانه ، عفونت ، استفاده از برخی داروها و غیره خود را نشان می دهند .

درماتیت شوره ای چیست ؟ درماتیت شوره ای را در دسته ی بیماری های مزمن ، دوره ای و التهابی مربوط به پوست قرار می دهند که با اریتم و پوسته پوسته شدن همراه است . درماتیت شوره ای را فرمی از اگزما نیز در نظر می گیرند که علایمی نظیر خارش ، خشکی و یا چربی بیش از حد پوست و دیگر تغییرات در بافت پوست مثل شوره ی سر دارد . علایم را معمولا در نواحی از پوست مشاهده می کنید که غدد چربی دار تمرکز بیشتری دارند و چربی بیشتری تولید می کنند . قسمت هایی از بدن که بیشترین خارش را دارند شامل این موارد می شوند :

صورت : خشکی و قرمزی روی پیشانی ، ابروها و خط رویش مو . پوست کف سر : شوره یکی از علایم ملایم و غیر التهابی درماتیت شوره ای محسوب می شود که بیش از نیمی از بیماران مبتلا شاهد آن خواهند بود . گوش قسمت بالای سینه کمر گردن

علایم درماتیت شوره ای علامت و نشانه ای که درماتیت شوره ای را به یک بیماری خاص تبدیل کرده در واقع هر دو چربی و خشکی بیش از حد پوست می باشد . در واقع پوست چرب یکی از مهمترین عوامل بوجود آورنده ی شوره است که امکان دارد دیگر مشکلات پوستی مثل عفونت و آکنه را نیز در پی داشته باشد . اکثر مردم درماتیت شوره ای را با پوست قرمز و چرب که با پوسته های سفید و زرد پوشیده شده می شناسند و همین هم درماتیت را قابل تشخیص از بیماری پسوریازیس می سازد .

عوامل بوجود آورنده ی درماتیت شوره ای با این حال که متخصصان هنوز در مورد عوامل بوجود آورنده ی درماتیت شوره ای اتفاق نظر ندارند ، به نظر می رسد دلیل این بیماری وجود پیچیدگی هایی در تولید چربی توسط غدد چربی و عدم پاسخ دهی مناسب سیستم ایمنی بدن باشد .

سبوم ترکیبی در سطح پوست است که لیپید و یا همان چربی را ، برای آبرسانی پوست ، تولید می کند . چربی های تولید شده حاوی موادی هستند که به صورت نرمال از خشکی پوست پیشگیری می نمایند . تحقیقات نشان می دهند فعالیت غدد چربی ساز در افراد با درماتیت نزدیک به نرمال است ، اما دچار تغییراتی در ترکیبات سطح پوست می شوند و به دلیل پاسخ دهی بیش از اندازه ی سیستم ایمنی بدن ، پوست نیز به میکروب ها پاسخی غیر طبیعی می دهد .

پاسخ دهی بیش از حد و غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن خود را به فرم رشد بیشتر تولید چربی وابسته به میکروارگانیسم ها مثل مخمرها نشان می دهد . برخی از انواع این مخمر ها مثل مالاسزیا به طور طبیعی در محل تولید چربی روی پوست وجود دارند . اما در افراد مبتلا به درماتیت شوره ای تولید این ماده بیش از حد نرمال بوده ، به طوری که حساسیت ، خارش و التهاب را به همراه دارد .

طبق مطالعات ، درماتیت شوره ای بیشتر در افراد مبتلا به بیماری های دیگر ، بخصوص بیماری هایی که سلامت سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهند، مثل HIV و یا اختلال سیستم عصبی مثل پارکینسون رخ می دهد . به این ترتیب ، بیماری درماتیت شوره ای به سراغ 11 درصد از بزرگسالان بدون مشکل سیستم ایمنی و 85 تا 95 درصد از بیماران مبتلا به مثلا HIV می آید .

حتی در افرادی که به بیماری دیگری مبتلا نیستند ، مشکلاتی نظیر استرس ، زخم ، کمبود ویتامین D در نتیجه ی عدم تابش آفتاب به پوست و یا تغییرات هورمونی در زمان بارداری و یائسگی درماتیت شوره ای را بوجود می آورند .