پوشیدن مداوم و طولانی مدت برخی از لباس های ورزشی به ویژه انواعی از آن ها مانند : لباس دوچرخه سواری ، کشتی یا وزنه برداری که تنگ و از جنس نایلون هستند ، می توانند مشکلات پوستی خاصی را برای ورزشکاران به وجود بیاورند. به همین دلیل در این قسمت به برخی از ناراحتی های شایع پوستی که در اثر پوشیدن لباس های ورزشی نایلونی و تنگ برای ورزشکاران پیش می آید ، اشاره می کنیم و راه حل هایی برای درمان یا پیشگیری از آن ها را هم پیشنهاد می دهیم.

بزرگ ترین مشکل پوستی که ممکن است برای دوچرخه سواران یا کشتی گیرانی که لباس های تنگ و نایلونی می پوشند پیش آید ، ابتلا به انواع قارچ های پوستی است. معمولا ورزش با تعریق فراوان همراه است. حالا اگر لباس ورزشکار هم تنگ و نایلونی باشد و هم در روزهای گرم تابستان ورزش و فعالیت خود را مانند سابق انجام دهد ، امکان مرطوب ماندن پوست در اثر تعریق ، بیشتر می شود و به دلیل حبس شدن این رطوبت حاصل از تعریق در زیر لباس های تنگ و نایلونی ، احتمال ابتلا به ناراحتی های قارچی در پوست افزایش می یابد.

پیتیریازیس ورسیکالر یکی از شایع ترین بیماری های قارچی پوستی است که در ورزشکاران به ویژه آن هایی که زیاد عرق می کنند و به واسطه نوع ورزش خود لباس های تنگی هم می پوشند ، دیده می شود. ابتلا به این ناراحتی قارچی ارتباط مستقیمی با تعریق بیش از حد و تهویه نشدن مناسب هوای سطح پوست به دلیل پوشیدن لباس های نامناسب ورزشی دارد. معمولا پیتیریازیس ورسیکالر خود را به صورت لکه هایی قهوه ای در قسمت های جلوی سینه یا پشت فرد نشان می دهد. جالب است که خود ورزشکاران یا بیماران مبتلا به این قارچ پوستی ، متوجه می شوند که با شروع فصل بهار و تابستان که هوا گرم تر است و بدن آن ها بیشتر عرق می کند ، این لکه ها نیز بیشتر خودنمایی می کنند. گاهی به جای اینکه لکه های قهوه ای رنگ در سطح پوست بالاتنه ایجاد شود ، لکه هایی کم رنگ تر از رنگ پوست در این قسمت ها به وجود می آید. برخی از ورزشکاران با این تصور که به ویتیلیگو یا همان لک و پیس مبتلا شده اند ، به پزشک مراجعه می کنند ولی بعد از معاینه پزشک ، معلوم می شود به ناراحتی پیتیریازیس ورسیکالر مبتلا شده اند. قارچ عامل ایجاد این بیماری ، گاهی ماده ای به نام آزلائیک اسید از خود ترشح می کند که باعث کم رنگ تر شدن پوست نسبت به حالت طبیعی خود می شود.