یکی از بهترین راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست ، آگاه کردن مردم است. یعنی همه مردم باید بدانند که هر ضایعه جدیدی که در پوستشان ایجاد می شود ، باید برای معاینه و بررسی به متخصص پوست نشان داده شود تا از نظر سرطانی بودن یا نبودن ، مورد بررسی قرار گیرد. گاهی خیلی از سرطان های پوستی در بدو ایجاد مانند سایر ضایعات پوستی مثل خال ها هستند که اگر فرد یا پزشک غیر متخصص به آن نگاه کند ، ممکن است ضایعه را با خال اشتباه بگیرد و به اشتباه آن را برای بهبود وضعیت ظاهری مریض با روش سوزاندن بردارد. در موارد زیادی مشاهده می شود که فرد بیماری بدخیم پوستی خود را از عوارض ناشی از سوزاندن خال می داند در صورتی که به احتمال زیاد ، ضایعه اولیه اصلا خال نبوده و تظاهر اولیه سرطان پوستی بوده است. برای همین است که تاکید می کنیم هر نوع ضایعه جدیدی را حتما به متخصص پوست که با بیماری های پوستی آشنایی کامل دارد ، نشان دهید.

بهتر است خال های مادرزادی متوسط تا بزرگ (اگر از نظر عملی مقدور است) ، در سن مناسبی جراحی شوند تا خطر ایجاد ملانوما از بین برود. به منظور تشخیص سرطان های پوست در مراحل اولیه ، می توان از معاینات منظم پوست استفاده کرد تا متوجه وجود هر گونه ضایعه جدید (ماننده جوش های مزمن ، لکه های سیاه و قهوه ای یا خال) شد.

معاینات منظم پوست

دست ها را بالا ببرید و سینه ، پشت و پهلو های راست و چپ خود را در آینه مشاهده کنید. آرنج های خود را خم کرده و بازوها ، ساعد ها و کف دو دست خود را به دقت بررسی کنید. پشت ساق ها ، پاها و فضاهای بین انگشتان پا و کف پا را معاینه کنید. پشت گردن و سر را با آینه دستی معاینه کنید. برای این کار قسمتی از موهای خود را کنار بزنید. برای معاینه کامل پوست سر و لا به لا موها از یک نفر کمک بگیرید.

باسن و پشت ران های خود را با یک آینه دستی معاینه کنید. در صورت نادیده گرفتن ضایعات پوستی و سرطانی بودن آن ها ، ممکن است این ضایعات سرطانی به غدد لنفاوی ناحیه ای متاستاز دهند و حتی این متاستاز به نواحی دورتر از ضایعه نیز برسد. در مورد ملانوما ، سایز و عمق ضایعه بسیار مهم است و تنها چیزی که می تواند جان فرد را از این بیماری نجات دهد ، تشخیص اولیه و به موقع است.

افرادی که بنا به هر دلیلی مانند درمان سرطان پستان ، تحت رادیوتراپی قرار گرفته اند باید زیر نظر یک متخصص پوست نیز باشند تا از نظر ایجاد سرطان پوست در ناحیه تحت درمان ، مدام بررسی شوند تا مشکلی از نظر ایجاد سرطانی جدید برایشان پیش نیاید.

اگر فردی دارای خال های متعددی در بدن است و سابقه خانوادگی ابتلا به ملانوما نیز در فامیل آن ها وجود دارد ، باید متخصص پوست او را از نظر وجود خال های مشکوک (خالی با قطر بیش از 6 میلی متر یا دارای حاشیه های مدرس و رنگ های مختلف) بررسی کند تا در صورت وجود خطر ، آزمایش ها و معاینه های دوره ای را انجام دهد و جلوی ابتلا به سرطان در او گرفته شود یا حداقل سرطان احتمالی در او در مراحل تشخیص داده و درمان شود.

برخی زگیل ها و خال های ناحیه تناسلی نیز باید مورد بررسی و نمونه برداری قرار گیرند تا خطر ملانوما که گاهی در مخاط این ناحیه به وجود می آید نیز از نظر دور نماند و تشخیص زودرس داده شود.

یکی از راه های مهم پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست در سراسر دنیا ، پرهیز از مواجهه مستقیم پوست با نور خورشید با استفاده از ضد آفتاب های مناسب (نیم ساعت قبل از خروج از منزل و تمدید هر 2 ساعت یک بار آن) ، لباس هایی با پارچه متراکم و کلاه های لبه دار (با لبه ای حدود 7/5 سانتی متر) ، به خصوص در افرادی با پوست ، مو و چشمانی روشن است ؛ زیرا شیوع سرطان های پوست در میان سفید پوستان بیشتر است. شما انجام شود.

علائم تشخیصی

همان طور که اشاره شد ، مهم ترین علائم ایجاد سرطان های پوست ، ایجاد ضایعه به شکل های مختلفی مانند لک های سیاه یا قهوه ای ، خال یا جوش های غیر طبیعی و مزمن است. بنابراین در صورت ایجاد هر نوع ضایعه پوستی به سرعت به پزشم متخصص پوست مراجعه کنید تا در صورت وجود این علائم و تشخیص سرطان پوست ، کارهای درمانی متناسب با نوع و روند بیماری برای