خال های ضایعات پوستی هستند که اغلب رشد آن ها در کودکی آغاز شده (گاهی مادرزادی هستند) و تا اوایل بزرگسالی معمولا بر روی پوست ظاهر شده اند. شایع ترین انواع خال عبارتند از کک و مک و خال معمولی. خال های دیسپلاستیک نوعی خال پوستی هستند که ممکن است حتی پس از 35 سالگی ظاهر شوند. اعتقاد بر این است که این خال ها زمینه ساز ملانوم (نوعی سرطان پوستی خطرناک) هستند. اصطلاح نشانگان خال های دیسپلاستیک متعدد و ملانوم حداقل در دو نفر از اعضای درجه اول خانواده وجود داشته باشد. علایم شایع

ضایعاتی با خصوصیات زیر:

لبه های ضایعه نامنظم و ناواضح است.

دارای قسمت های مسطح و برجسته می باشد. قطر 5-15 میلی متر (بزرگتر از خال های معمولی) رنگ ضایعه از خرمایی تا قهوه ای تیره در یک زمینه صورتی رنگ متغییر است.

این ضایعات در هر جایی از بدن ممکن است ظاهر گردند ولی بیشتر در ناحیه پشت ، قفسه سینه ، باسن ، پستان و سر بروز می کنند. این ضایعات هم بر روی پوست نواحی در معرض آفتاب و هم در نواحی پوشیده از آفتاب ممکن است ظاهر گردند.

افراد دارای خال های دیسپلاستیک ممکن است تا حدود صد خال پوستی داشته باشند (بیشتر افراد معمولی حداکثر 15-30 خال معمولی دارند).

معاینات ممکن است هر سه ماه یکبار باشد. همچنین معاینه معمول پوست توسط خود بیماران برای تشخیص هر گونه تغییر در ضایعات موجود توصیه می شود. برای نواحی از پوست که مشاهده آن برای خود فرد مشکل است می توان از یکی از اعضای خانواده کمک گرفت. عواقب مورد انتظار

در صورت تشخیص و درمان زودرس، سرانجام این بیماری مطلوب است.

عوارض احتمالی ملانوم (نوعی سرطان پوست احتمالا کشنده) درمان: برای تشخیص ، معاینه فیزیکی و نمونه برداری پوستی از ضایعات مشکوک انجام می شود.

درمان ممکن است شامل برداشت ضایعات مشکوک (که دچار تغییر واضح شده اند) یا برداشت همه ضایعات (حتی ضایعاتی که ظاهرا تغییری نکرده اند) باشد. عکس رنگی ممکن است از ضایعات گرفته شود تا پزشک در ویزیت های بعدی با مقایسه ضایعات با عکس قبلی بتواند هرگونه تغییر را شناسایی کند.

داروها

هیچ دارویی برای این اختلال لازم نیست. خود را مقید سازید ، برای هر بار تماس با آفتاب از ترکیبات ضد آفتاب و لباس های محافظ استفاده کنید. در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض آفتاب بین ساعت های 10 صبح تا 3 بعدازظهر اجتناب کنید.