‏سرطان پوست یکی ازشایع ترین سرطان های شناخته شده علم پزشکی است که د‏ر تمام دنیا رواج دارد. شاید بسیاری از خال ها و زخم های پوستی که در بدن بیاری از مردم مشاهده می شود. نوعی سرطان باشد که خودشان نیز خبر ندارند.

‏سرطان پوست سه نوع است: 1- سرطان سلول های پایه ای (با زال سل کارسینوما)، 2- سرطان سلول های سنگفرشی (اسکوآموس سل کارسینوما) 3- خال به خیم (ملا‏نومای بدخیم).

‏سرطان سلول های پاپه ای

علل بروز

الف) تابش نور خورشید که به صورت مزمن و طولانی مدت و برای ماه ها و سالیان متمادی به پوست بدن انسان بتابد. ب) آرسنیک. این ماده که در برخی داروها و سموم گیاهی و آب آشامیدنی برخی شهرها وجود دارد. ‏ج) ارث. استعداد فامیلی و ژنتیکی می تواند مؤثر باشد. این نوع سرطان به سایر اعضای بدن متاستاز نمی دهد.

تشخیص بیماری

‏علائم بالینی: زخم در ناحیه سر و صورت و تنه وگردن، ایجاد لکه های قرمز و براق شبیه به دانه های تسبیح یا مرواریدی شکل، ایجاد خال قهوه ای و سیاه در اثر تغییر شکل سلول ها، خونریزی از ضایعه.

‏بیوپسی و یا نمونه برداری از ضایعه مشکوک و یا پاتولوژی و بررسی نمونه جراحی شده برای تشخیص بیماری به کا رمی رود.

درمان

جراحی، اشعه ایکس،کورتاژ، الکتروکوآگولاسیون (انجماد)، رادیوتراپی، تابش شدید پرتو ردامانتین 123 و شیمی درمانی.

درمان با طب سنتی

‏سلنیوم (که درپیازچه و فندق به وفور یافت می شود تا 40% درد درمان مؤثراست)، ضماد حنا هفته ای یک بار (نباید از وسمه و رنگ حنا استفاده شود)، خوردن ‏کباب جگر، فراورده های دریایی، زرده تخم مرغ، سالاد (گوجه فرنگی، اسفناج ‏خام، آب لیموترش، کلم، سیر، پیاز، کرفس، خیار و جوانه گندم یا جو)ف زرد آلو، آب انار، ماست، در درمان مؤثرند. همچنین ضماد گشنیز، شیره شیرین بیان را در آب جوش حل کرده و روزی سه بار میل شود، تنتور گیاه دم اسب (سه نوبت در روز و هر بار 10 ‏قطره)، ضماد برگ تازه همیشه بهار، حمام سولفات دو منیزی (453 ‏گرم در وان - هفته ای دو بار)، مالش و مصرف روغن زیتون سیاه، روزی سه بار استحمام با آب ولرم و مصرف صابون گوگردی و تابش نور ضعیف خورشید برسطح پوست در درمان بیماری مؤثرند.