سرطان سلول های سنگفرشی

این نوع سرطانت افزون بر اینکه در پوست انسان بروز می کند، در مخاط (لب، مری، مقعد، زبان و رحم) نیز به وجود می آید و در واقع به دلیل اینکه متاستاز می دهد (به سایر اعضا داخلی بدن منتقل می شود) می تواند کشنده هم باشد.

علل بروز

الف- تابش طولانی مدت نور خورشید، ب- آرسنیک، پ- قطران سیگار، پیپ، چپق، قلیان که می تواند سرطان لب و زبان و دهان ایجاد کند. ت- ویروس های خانواده زگیل یا دستگاه تناسلی، ث- محرک های طولانی مدت که برای ماه ها و سال ها در تماس با پوست باشند، تماس داشتن با میخ (مانند نجارها) یا سوزن (خیاط ها) و یا فیلتر دخانیان (سیگاری ها) که قادر است سرطان لب ایجاد کند.

تشخیص بیماری

علائم بالینی : وجود توده ای کوچک و یا بزرگ به صورت زخم یا خال در قسمتی از پوست بدن یا مخاط بیانگر بروز این نوع سرطان است. گاهی زخم مربوطه بدون درد است و دارای لبه های گرد و سخت و یا گل کلمی می شود و خونریزی می کند.

سرطان خال بدخیم

این سرطان بدخیم ترین نوع سرطان پوست است و بیشتر افراد نژاد سفید و بورو بلوند به آن مبتلا می شوند. در جوان ها شایع تر از افراد مسن است. دو نوع نودولر و سطح است. معمولاً این خال های رنگین و بدخیم در کف پاها، سرو گردن، بستر ناخن، مشیمیه چشم و مخاط دهان ایجاد می شوند.

تشخیص بیماری

‏علائم بالیئی: ایجاد یک خال سطحی در نواحی تنه آقایان و ران خانم ها می تواند از علائم بالینی محسوب شود. تشکیل خال در نواحی کف دست، پا و بستر ناخن و مخاط ها و پوست سر و بازوها، گردن و صورت نیز از علائم بالینی است. حاشیه خال می تواند منظم یا نامنظم باشد و اگر چند رنگی شود خطرناک تراست.

‏خال بدخیم به سرعت به غدد لنفاوی منطقه خودش گسترش می یابد و از راه خون به کبد و استخوان و مغز و قلب و ریه ها و سایر بافت ها حمله ورمی شود. پس از انجام بیوپسی یا نمونه برداری اگر ملانین در ضایعه بافت شناسی بود، تشخیص قطعی است.

درمان با طب سنتی

‏کورکومین که آنتی اکسیدان موجود در ادویه کاری است می تواند با سرطانی پوست مبارزه و ملانوم سلول های سرطانی پوست را تخریب کند. استفاده از ضماد حنا، ضماد برگ همیشه بهاری ضماد گشنیز، تنتور گیاه دم اسب (سه نوبت در روز و هربار 10 قطره)، حمام سولفات دو منیزی (هفته ای دوبار)، مالش روغن زیتون سیاه بر روی پوست دردرمان بیماری مؤثراست.