آتوپیک

آتوپی به گروهی از بیماری ها (اگزما، آسم و تب یونجه) گفته می شود که در آن ها در پاسخ به مواد آلرژن موجود در محیط، تولید بسیار بالای IgE وجود دارد. هفتاد و پنج درصد از موارد، قبل از 6 ماهگی بروز می کند و این مقدار در قبل از 5 سالگی به 90% افزایش می یابد. به نظر می رسد 20% نوزادان به این بیماری ها مبتلا می شوند و 60 تا 70 درصد کودکان مبتلا، در اوایل دوره نوجوانی وارد مرحله بهبودی می شوند، البته آن ها مستعد عود باقی می مانند. علاوه بر آنکه تظاهرات اگزما در نسنین مختلف متفاوت است، ممکن است خشکی عمومی پوست در تمام طول عمر باقی بماند.

در دوران نوزادی معمولا با وزیکول بر روی صورت همراه با نشت مایع شروع می شود. توزیع ضایعات در سایر نواحی غیر اختصاصی است ولی نواحی پوشک را درگیر نمی کند.

با افزایش سن کودک، توزیع ضایعات بیشتر در نواحی فلکسور اطراف زانو، آرنج، مچ دست و قوزک هاست. پوست به صورت فزاینده ای ضخیم، خشک و خراشیده می شود و معمولا به شکل چرم در می آید.

این نما با افزایش لیکنیفیکاسیون (گلسنگی شدن) و افزایش احتمال درگیری تنه، صورت و دست ها تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا می کند.

کودکان مبتلا به اگزمای آتوپیک، خارش شدید دارند و معمولا محل ضایعات را با خشونت می خارانند. ممکن است بیماری تاثیر بدی بر روی خواب آن ها بگذارد و ممکن است بیش فعال و تحریک پذیر شوند و والدین خود را آزار دهند. وجود یک بچه مبتلا ، می توانند زندگی کل خانواده را از هم بپاشند.

سبورئیک

نوع سبورئیک سه تظاهر متفاوت دارد که معمولا با یکدیگر ادغام می شوند. علاوه بر یافته هایی که در زیر عنوان شده است نواحی مودار به طور عمده با پوسته های روغنی زرد رنگ، درگیر می شوند. ممکن است نوزادان هم مبتلا شوند ولی در بالغین مذکر شایع تر است. روند بیماری غیر قابل پیش بینی و اکثرا مزمن است. شکل خاص شدید این بیماری ممکن است در بیماران مبتلا به ایدز دیده شود.

ضایعات قرمز رنگ و پوسته دار بر روی سر، گوش ها، اطراف بینی و چین نازولبیال و ابروها؛ معمولا با عفونت گوش خارجی و بلفاریت همراه است و در نوزاد کلاه گهواره ای ایجاد می کند.

روی تنه در نواحی قدام جناغ و بین دو کتف، ضایعات خشک، پوسته دار شدن و گلبرگی شکل که گاهی اوقات با تظاهرات شدید به صورت پوسچول و پاپول های فولیکور همراه است.

نوع چین پوستی که زیربغل، ناف و کشاله ران را درگیر می کند، حتی می تواند در زیر عینک یا سمعک نیز ایجاد شود.