عفونت باکتریایی

پوست سالم معمولا برای جلوگیری از عفونت بسیار مناسب است ولی در حضور اگزما ممکن است عفونت باکتریایی ایجاد شود. این امر، به خصوص در اگزمای آتوپیک شایع است که پوست خشن و آسیب دیده، باعث سطح بالاتری از کلونیزاسیون استافیلوکوک ها می وشد. نواحی عفونی، ظاهری متفاوت خواهند داشت، می تواند به شکل ظهور پوسچول (با محتویات سبز یا زرد رنگ) و تاول های بزرگ با محتویات شفاف یا شیری رنگ (زرد زخم) و قرمزی دردناک خود را نشان دهد و در صورتی که باکتری به فراتر از پوست نفوذ کند، ممکن است ناخوشی عمومی و افزایش دمای بدن نیز اتفاق بیفتد.

اگر عفونت ناشی از استافیلوکوک باشد، سم تولید شده می تواند به صورت یک سوپر آنتی ژن عمل کند و باعث شدید شدن عمومی اگزمای بیمار شود. تحریک سیستم ایمنی که منجر به آزاد شدن سیتوکاین های التهابی و سایر موارد شیمیایی تشدید کننده التهاب می شود، موجب ایجاد یک چرخه معیوب و به دنبال آن تشدید التهاب خواهد شد، در نتیجه تظاهرات اگزما شعله ور شده و فرصت بیشتری برای عفونت به وجود می آید.

عفونت هرپس سیمپلکس

در افراد آتوپیک ویروس هرپس سیمپلکس که زخم های سرد ایجاد می کند، می تواند حملات وسیع تری به صورت وزیکول های گروهی داشته باشد که با متلاشی شدن آن ها، اروزیون های کوچک ایجاد می شود. در کودکان این عفونت (اگزمای هرپتیکوم) می تواند جدی باشد، که به درمان ضد ویروسی سیستمیک نیاز دارد. بیماران مبتلا، باید سریعا به متخصصین پوست ارجاع شوند زیرا ممکن است نیاز به بستری و درمان داخل وریدی داشته باشند.

واکنش آلرژیک به درمان

در صورتی که با درمان، اگزما به جای بهتر شدن، بدتر شود، ممکن است به علت آلرژی ایجاد شده نسبت به یک یا چند ماده از ترکیبات موجود در کرم یا پماد باشد. این امر، به خصوص در اگزماهای قسمت تحتانی ساق که ناشی از اختلالات وریدی هستند، محتمل است. آلرژی ممکن است که در اثر مواد موثری مانند هیدروکورتیزون، ضد عفونی کننده یا آنتی بیوتیک به وجود بیاید و حتی در اثر مواد شیمیایی پایه مثل مواد نگهدارنده باشد.

اریترودرمی (درماتیت اکسفولیاتیو)

در بعضی از انواع اگزما ممکن است تمام پوست قرمز شود و معمولا با پوسته ریزی نیز همراه است. در صورتی که قرمزی غالب باشد، اریترودرمی نامیده می شود و در صورتی که پوسته ریزی غالب باشد، درماتیت اکسفولیاتیو نامیده می شود. بیماری های پوستی دیگری ( مانند پسوریازیس، واکنش دارویی) نیز می توانند ژنرالیزه شوند و در نهایت وضعیت مشابهی را ایجاد کنند. زمانی که تمام پوست درگیر شده باشد، ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد شود: تنظیم حرارت طبیعی از بین می رود، مایعات زیادی از طریق پوست از دست می رود، به قلب فشار وارد می شود و ممکن است نارسایی قلبی ایجاد شود. این یکی دیگر از شرایطی است که بستری بیماری مبتلا در بیمارستان ضرورت می یابد.