پرسش های بیمار

احتمالا چندین عامل وجود دارد که منجر به این امر می شود. گزش حشره یک حس نیش اولیه ایجاد می کند و سپس یک واکنش تاخیری به مقدار اندک بزاقی که در پوست باقی مانده ایجاد می شود. بعضی افراد به بزاق حساس ترند و واکنش شدیدتری به صورت تورم قرمز و بعضی مواقع تاول، نشان می دهند. هر چه تعداد گزش ها بیشتر باشد، احتمال واکنش شدید نیز بیشتر است. ازدیاد حساسیت می تواند منجر به ایجاد بثورات برآمده گسترده شود که به آن کهیر پاپولارا گفته می شود. سیستم ایمنی می تواند در جهت واکنش به گزش تحریک شود، بنابراین در بعضی موارد (عمدتا در گزش پشه) یک گزش جدید منجر به شعله ور شدن محل گزش های قدیمی می شود.

همچنین به نظر می رسد بعضی افراد آنقدر بدشانس هستند که نسبت به سایر افراد برای حشرات جذاب ترند. این امر شاید به علت تفاوت در بوی بدن باشد که برای انسان ها قابل درک نیست.

بهترین راه درمان گزش پشه چیست؟

درمان به شدت واکنش بستگی دارد. کرمی حاوی کروتامیتون با قدرت 10% در یک پایه نرک کننده (اوراکس) می تواند کمک کننده باشد. (همانند لوسیون کالامین). قرص آنتی هیستامین در واکنش های شدید می تواند مفید باشد. نوع غیر خواب آور آن در طول روز و نوع خواب آور آن برای کاهش خارش در طول شب (یا هر دو) قابل استفاده است. در صورتی که محل گزش به شدت خارانده و عفونی شود باید به پزشک مراجعه کرد تا در صورت لزوم آنتی بیوتیک تجویز شود. کسانی که زیاد به مسافرت می روند، معمولا رژیم درمانی مورد علاقه خودشان را دارند و اطلاعات محلی ممکن است روش متفاوتی را پیشنهاد بدهد. آیا برای اجتناب از مشکلات پوستی در خارج کشور، واکسیناسیونی وجود دارد که انجام بدهم؟

هیچ کدام از واکنش های شایعی که در بالا راجع به آن ها بحث شد، قابل پیشگیری با واکسن نیستند. سعی کنید از عوامل خطرزا اجتناب کنید! اما اغلب واکسیناسیون هایی برای سایر بیماری ها، وجود دارد از جمله تب زرد که در بعضی مناطق آفریقا و جنوب آمریکا به وسیله پشه منقل می شود.