16مه شو: در اینجا به مواد غذایی تقویت کننده دندانها می پردازیم:

1- شیر:

فقط استخوان های شما نیستند که از فواید شیر، بهره مند می شوند. دندان های شما نیز با مصرف شیر تقویت می گردند و سالم می مانند زیرا شیر حاوی کلسیم است. کلسیم در حفاظت دندان های شما در مقابل بیماری های پریودنتال (لثه)، کمک می کند و استخوان های فک را قوی و سالم نگه می دارد.

زنان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال هستند. چنانچه روزانه، کلسیم کافی دریافت نکنند، باید غذاهای غنی از کلسیم را به میزان زیادی مصرف نمایند.

نوشیدن شیر بدون چربی (بدون خامه) و یا کم چرب به شما کمک خواهد کرد تا بیشترین مواد مغذی را به دست آورید.

2- ماهی سالمون:10

ماهی های چرب مانند سالمون و ماهی خال مخالی اقیانوس اطلس یکی از معدود منابع غذایی خوب ویتامین D هستند. ویتامین D به بدن اجازه می دهد تا کلسیم که یک ماده مغذی برای دندانها و لثه و محافظ آنها در مقابل بیماری ها است، را جذب و استفاده کند.

ویتامین D موجود در ماهی سالمون باعث می شود خیلی راحت تر کلسیمی که از مواد غذایی خود به دست می آورید را استفاده کنید.14

3- پرتقال:

میوه هایی از خانواده مرکبات مانند پرتقال با تقویت رگ های خونی و بافت های همبند (پیوندی)، از جمله بافت همبندی که دندانها را در فک نگه می دارند، باعث سلامت لثه می شوند. مرکبات سرشار از ویتامین C هستند و این ویتامین به کاهش التهاب کمک می کند.

ویتامین C می تواند مانع پیشرفت التهاب لثه و یا کند شدن روند آن بشود. بنابراین، به طور منظم از مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت استفاده نمایید.11

4- توت فرنگی:

توت فرنگی نیز مانند پرتقال و سایر مرکبات، سرشار از ویتامین C است. ویتامین C برای تولید کلاژن (پروتئین کلیدی برای استحکام لثه ها و حفظ یکپارچگی آنها) مورد نیاز می باشد.

لثه های قوی، بخشی جدایی ناپذیر از سلامت دهان و دندان محسوب می شوند. فقط نصفه پیمانه توت فرنگی تازه بیش از 70 درصد ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین می کند.12

5- آب:

آب برای دندانها بسیار مفید است. آب می تواند بقایای غذا را بشوید و سطح بزاق دهان را بالا نگه دارد. ممکن است باور نکنید اما بزاق دهان بهترین سد دفاعی در برابر پوسیدگی های دندان است زیرا حاوی پروتئین و مواد معدنی می باشد که با اسیدهای خورنده مینای دندان مقابله می کند.

95 درصد بزاق از آب تشکیل شده است؛ بنابراین، دهان خود را هیدراته نگه دارید. آب را جانشین نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه ها و آب های طعم دار شیرینی کنید که به مینای دندان آسیب می رسانند و باعث افزایش پوسیدگی دندانها می شوند.