mahsho ag3

مه شو: شما برای پیشگیری از پیری پوست خود از کرم های ضد آفتاب و کرم های ضد چروک استفاده می کنید اما آیا هیچوقت به غذاها و نوشیدنی هایی که می خورید و می آشامید، نیز توجه کرده اید؟ آیا می دانید غذا و نوشیدنی نیز نقش بسیار مهمی در ظاهر پوست شما ایفا می کنند؟ اگر می خواهید پوستتان جوان بماند و دچار پیری زودرس نشوید، از خوردن و آشامیدن این غذاها و نوشیدنی ها اجتناب نمایید:

نمک:

نمک به ایجاد چین و چروک های پوست کمک می کند. برطبق آمار اعلام شده از طرف انجمن قلب آمریکا، مصرف 1500 میلی گرم سدیم باعث بالا رفتن فشار خون می گردد که این امر نیز به نوبه خود می تواند کلاژن پوست را تضعیف سازد. تضعیف کلاژن موجب ایجاد چین و چروک در نواحی حساس و نازک پوست مانند پوست دور چشم می شود. علاوه بر این، نمک سبب پف زیر چشم نیز می گردد.

mahsho sa5شکر:

قند و شکر باعث بار اضافه مسیر انسولین می شوند که این امر بر رگ های خونی و تسریع روند پیری پوست تأثیر می گذارد. اگر شما به مدت یک هفته مصرف قند و شکر خود را کاهش دهید، تفاوت را مشاهده خواهید کرد. بدون شکر، پوستی شاداب تر و روشن تر خواهید داشت. برای ارضای میل شیرینی بدن می توانید از انواع میوه ها استفاده نمایید. از آنجا که قندهای طبیعی پیچیده تر هستند، بدن بسیار کند و آهسته به پردازش آنها می پردازد و بنابراین از اضافه بار انسولین کاسته شده و پدیده پیری زودرس نیز رخ نخواهد داد.

mahsho sa4قهوه:

یکی دیگر از عوامل ایجاد پیری زودرس، نوشیدن قهوه زیاد است. قهوه نه تنها باعث ایجاد لکه های دندان می شود بلکه موجب می گردد که بدن آب خود را نیز از دست بدهد. با از دست رفتن آب بدن، پوست خشک شده و پیری زودرس اتفاق می افتد. کم آبی بدن منجر به ایجاد چین و چروک های پوست زیر چشم می گردد.زمان هایی که قهوه می نوشید، برای کاهش اثر سوء آن، سعی کنید پوست خود را بخوبی مرطوب سازید یا چای سبز بنوشید که یک آنتی اکسیدان عالی است.

mahsho a7مشروبات الکلی:

به گفته دکتر Day مشروبات الکلی، آب را از سلول های بدن می کشند که این امر موجب ایجاد پف دور چشم می شود. می دانید که وجود پف دور چشم، چهره را مسن تر نشان می دهد. علاوه بر این، بسیاری هستند که تمایل دارند در کنار نوشیدن مشروبات الکلی، اسنک های شور مانند چیپس و چوب شور مصرف کنند و اکنون می دانید که نمک برای سلامت و زیبایی پوست چقدر مضر است.

mahsho sa11گوشت قرمز:

بر اساس مطالعات اخیر مؤسسه سلامتی کلیولند آمریکا، خوردن گوشت قرمز بیش از یک بار در هفته موجب پدیدار شدن چین و چروک های پوست می گردد. بر طبق این مطالعه، سطح بالایی از کارنیتین (ترکیبی که در پروتئین حیوانی به وفور یافت می شود) می تواند باعث سخت شدن دیواره رگ های خونی شده و موجب ایجاد چین و چروک های پیش از موعد پوست گردد.

دکتر Day به اهمیت مصرف گوشت قرمز و ویتامین B12 آن اشاره می کند که برای سلول های قرمز خون و عملکرد مغز بسیار مهم است. ایشان در ادامه به این مطلب اشاره می کنند که ویتامین B12 بسیار مهم است اما باید در مصرف گوشت قرمز اعتدال را رعایت کرد. شما می توانید ویتامین B12 خود را از طریق مصرف غذاهای دریایی و لبنیات نیز تأمین نمایید.

mahsho sa3کربوهیدرات های ساده:

مواد غذایی مانند نان سفید و یا ماکارونی شاخص قند خون بالا هستند که موجب تحریک گونه های فعال اکسیژن می شوند که آنها نیز به نوبه خود باعث شکسته شدن کلاژن و الاستین می کنند. می دانید که کلاژن، پوست را قوی و محکم نگه می دارد و الاستین به آن خاصیت انعطاف پذیری می بخشد. بر اساس وجود کلاژن و الاستین، پوست با طراوت و شاداب است. با از بین رفتن آنها، پوست زیبایی خود را از دست داده و دچار چین و چروک شده و افتادگی می گردد.

هنگامی که قصد استفاده از کربوهیدرات ها را دارید از پیچیده ترین آنها مانند غلات استفاده نمایید. بدن کربو هیدرات های پیچیده را نسبت به کربوهیدرات های ساده آهسته تر پردازش می کند که در اثر آن هیچ انسولینی ترشح نمی شود که پوست نسبت به آن واکنش نشان دهد.

mahsho sa10غذاهای پر ادویه:

فلفل های تند باعث افزایش میزان سوخت و ساز بدن می شود اما پوست بسیاری از مردم نسبت به واکنش خوبی نشان نمی دهد. دکتر والدوروف در این باره می گوید: غذاهای تند می تواند رگ های خونی افرادی که مستعد بیماری روزاسه هستند و یا کسانی که در شرف یائسگی می باشند را گشاد کند که این امر نیز به نوبه خود باعث می شود چهره مسن به نظر رسیده و زیبایی خود را از دست بدهد.

با توجه به تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، افراد مبتلا به بیماری روزاسه با اجتناب از مصرف غذاهای تند می توانند جوانی خود را حفظ کنند.

تأثیرات بد مصرف فلفل تند و ایجاد چین و چروک پوست در کسانی که سابقه بیماری روزاسه ندارند و یا در شرف یائسگی نیستند، کمتر است.

mahsho sa9هات داگ، همبرگر، سوسیس و کالباس:

غذاهایی مانند هات داگ، همبرگر و انواع سوسیس و کالباس با داشتن سولفید موجب پیری پوست می شوند. اینگونه غذاها باعث التهاب پوست، تحریک روزاسه و تغییر رنگ پوست می گردند. به دنبال ساندویچ هایی باشید که با سویا و انواع حبوبات تهیه شده اند زیرا این قبیل ساندویچ ها نه تنها فاقد سولفید هستند بلکه پروتئین بالایی نیز دارند.

mahsho sa8نوشابه های گازدار:

انواع نوشیدنی های گازدار به علت اسیدی بودن؛ علاوه بر تخریب دندان ها، فرسایش مینای دندان و پوسیدگی آن موجب پیری و نازیبایی پوست نیز می گردند. نوشابه های گازدار به غیر از حالت اسیدی خود، دارای سدیم بالایی نیز هستند که آن نیز به نوبه خود برای پوست بسیار مضر است.

کسانی که نوشابه های گازدار می نوشند، پوستشان پف خواهد کرد و ظاهری پف کرده و مسن به خود خواهد گرفت. از نوشیدن نوشابه های رژیمی نیز خودداری نمایید زیرا آنها هم برای پوست مضر می باشند. بهتر است انواع آب میوه ها را جایگزین نوشابه های مصرفی خود کنید.

mahsho sa7چربی ترانس:

چربی ترانس در غذاهای فراوری شده مانند انواع غذاهای آماده و مارگارین وجود دارد. اینگونه چربی ها با انسداد رگ ها باعث پیری پوست می شوند. با نسداد رگ ها، پوست انعطاف پذیری خود را از دست می دهد زیرا آب نمی تواند به آن برسد.

اما هیچگاه مصرف چربی ها را به طور کامل قطع نکنید. چربی های اشباع نشده طبیعی که در روغن نارگیل و روغن زیتون وجود دارند سرشار از ویتامین E هستند که به ثبات دیواره سلولی کمک کرده و آنها را در برابر رادیکال های آزاد و اکسایش محافظت کرده و در نتیجه از پیری پوست جلوگیری می کند.

mahsho sa6