مه شو: اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به مصرف انواع کلم و گل کلم دارید، کمک زیادی به سلامتی خود کرده اید.این ماده غذایی با ارزش خواص بسیار زیادی دارد که در این مقاله به چند خاصیت فوق العاده آن اشاره خواهیم کرد:

download (6)

1- پیشگیری از سرطان مصرف گل کلم، احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان‌های پروستات، سینه، روده، تخمدان و مثانه را کاهش می‌دهد. محققان کانادایی در بررسی‌های خود دریافتند مصرف نصف پیمانه گل کلم در روز، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا 52 درصد کاهش می‌دهد. مصرف گل کلم همراه با زردچوبه در سلامتی مردان موثر است

2- کمک به هضم بهتر گل کلم منبع خوبی از فیبر رژیمی محسوب شده که برای هضم بهتر غذا از اهمیت اساسی برخوردار است.

3- منبع آنتی‌اکسیدان‌ها گل کلم، حاوی مقادیر فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده که می‌توانند از ابتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها، همچنین در تخریب رادیکال‌های آزاد که موجب پیری زودرس می‌شوند، دارای اهمیت اساسی هستند

4- ضد التهاب وجود اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین K در این سبزی، به پیشگیری از ایجاد التهاب مزمن که منجر به برخی بیماری‌ها مانند آرتروز، سرطان، دردهای مزمن و بیماری‌های خاص روده می‌شود، کمک موثری می‌کند.

5- مفید در بارداری گل کلم دارای مقادیر فراوانی فولات (B9)، یک ویتامین B که برای یک بارداری سالم توصیه می‌شود، است.

6- منبع ویتامین‌های گروه B علاوه بر فولات، گل کلم سرشار از ویتامین‌های دیگر مهم B مانند نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک و تیامین نیز هست.

7- کمک به سلامت قلب گل کلم به روش‌های بسیاری از ابتلا به بیماری‌های قلبی در فرد پیشگیری می‌کند.

8- کمک به کاهش وزن گل کلم ماده غذایی فوق‌العاده‌ای برای کاهش وزن محسوب می‌شود

9- تقویت حافظه تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد مصرف برخی انواع میوه و سبزی‌ها به ویژه گل کلم می‌تواند حافظه را تقویت کند.

10- دفع سموم توسط کبد همان طور که می‌دانیم گیاهان Cruciferous حاوی گلوکزینولات و تیوسیانات ( glucosinolates and thiocyanates) می‌باشند.

11- جلوگیری از ابتلا به آرتروز دانشمندان در مطالعه‌ای مشاهده نموده‌اند که غذاهایی که حاوی ویتامین C هستند مانند گل کلم از التهابات استخوانی مانند آرتروز جلوگیری می‌نمایند.

خواص گل کلم به طور خلاصه * آلیسین موجود در گل‌کلم باعث سلامت قلب و کاهش خطر سکته می‌شود. * سلنیوم و ویتامین C در این گیاه تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. * از آن جا که سرشار از فولات است، در رشد و تکثیر سلول موثر است. * فیبر گل کلم سلامت روده بزرگ را بهبود می‌بخشد و مانع از بروز سرطان می‌شود. * به تازگی محققان دریافتند که گل کلم حاوی ماده ای به نام «ایندول-3 کاربینول» است که مانع از بروز سرطان سینه و سرطان‌های دیگر مربوط به زنان می‌شود. * مواد موجود در این گیاه توانایی کبد را در خنثی سازی ماده سمی افزایش می‌دهد. خاصیت سم زدایی دارد. * سولفورافان موجود در گل کلم، ماده شیمیایی سرطان زا را از بین می‌برد و مانع از رشد سلول‌های سرطان می‌شود. * نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، فیتوکمیکال موجود در گل کلم خطر بروز سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. * مصرف یک پیمانه گل کلم پخته شده، نصف ویتامین C مورد نیاز بدن در روز را تأمین می‌کند. * ویتامین K و اسید چرب امگا 3 در آن التهاب را کاهش می‌دهد.