عادات غذایی ناسالم علاوه بر تاثیرات منفی جسمی، می توانند فرد را تا آخر عمر تسلیم خود نماید.

بسیاری از افراد عادات غذایی ناسالمی دارند اما متاسفانه نسبت به آنها بی توجهی می کنند اما این را در نظر بگیرید که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر کودکان و نوجوانان این عادات غذایی ناسالم را دنبال نمایند. محصولات غذایی در تمامی اشکال آن ـ کیک های شیرین و کیک های پوشیده شده از شکلات ، یک تکه استیک گرم و یا سیب زمینی سرخ شده ـ سبب آسیب پذیری حواس ما میشوند که باعث میشود فریاد معده خود را بشنویم. اما این مرز تفاوت میا غذای سالم و ناسالم را کجا باید ترسیم کنیم ؟ ذهن ما براساس یک اصل پیش می رود، زمانیکه ظاهر غذا زیبا بنظر می رسد ذهن ما براساس آنچه که مشاهده میکند برداشت خواهد داشت که بدون شک این غذا طعم فوق العاده ای خواهد داشت.

مه شو:کودکان نسل جدید رژیم غذایی ناسالمی دارند و والدین توجهی به نوع غذایی که به بچه ها می دهند ندارند و کودکان روزها را با خوردن غذاهای مایکرویوی و اسنک های بسته بندی، پاستای آماده ، شیرینی جات و نوشیدنی های گازدار می گذرانند. آثار این غذاهای ناسالم خیلی سریع آشکار میشود پس والدین ، کودکان و حتی افراد مشن باید آگاه باشند که بدن آنها اصطلاحا شکننده است ومی تواند در هر لحظه در مقابل عوامل زندگی ناسالم تسلیم شود.

خطرات ناشی از عادات غذایی ناسالم

هنگامیکه شما مواد غذایی و نوشیدنی های مملو از شکر، نمک ، مواد نگهدارنده و سدیم را مصرف می کنید در واقع سلامتی خود را در سراشیبی سقوط قرار می دهید. دانستن آثار زندگی که صرفا به دور محور مواد غذایی و عدم فعالیت میگذرد، بسیار آسان است.از جمله اینکه شما را چاق تر میکند حتی وجدان شما را خاموش میکند بگونه ای که باعث میشود بیشتر بخورید.

ـ کاهش متابولیسم

میزان سوخت و ساز در واقع همان چیزی می باشد که به شما اجازه میدهد تا مواد غذایی را بسوزانید ، توجه کنید که هرچه میزان مواد غذایی بیشتر باشد احتمال سوخت و ساز و سریع تر خالی شدن معده شما بیشتر است. به این ترتیب که شما با مصرف 6 وعده غذایی کوچک به سوخت و ساز بدن خود کمک کرده و شما اجازه می دهید تا بمدت دو ساعت از آخرین وعده غذایی تا وعده غذایی بعدی معده اتان احساس سیری داشته باشد. ترکیب این حالت با ورزش نمودن باعث میشود که همیشه خوش اندام باشید بدون اینکه کالری اضافی جذب بدن شما شود. زمانی که شما مواد غذایی ناسالم می خورید میزان سوخت و ساز بدن شما به وسیله ی سموم و مواد شیمیایی موجود در غذاهای بسته بندی قطع میشود. همچنین کبد در تلاش برای تصفیه کردن این مواد است، در نتیجه عملکرد بدن افت میکند و باعث تجمع چربی در بدن در طول زمان می شود.

ـ مرض چاقی

یکی از مشکلات کنونی بروز چاقی بیش از حد در میان کودکان، نوجوانان و حتی افراد مسن است این در حالی است که یکعده تصمیم به کاهش وزن گرفته و شیوه زندگی سالم را انتخاب میکنند در حالی که بقیه ترجیح می دهند تا با چاقی کنار بیایند و به زندگی ناسالم خود ادامه دهند. اما چاقی چیست؟ زمانیکه فرد پرخوری میکند معده اش خود را به بار مواد غذایی کاملا انطباق می دهد در نتیجه یک لایه ضخیم از چربی در خارج از دیواره معده تشکیل میشود. پوشیده شدن معده شما از آن باعث می شود که به مرور زمان چربی به سایر نقاط بدن گسترش یابد همچنین در سایر نقاط انباشته و ضخیم تر شود. سلول هایتان یکی پس از دیگری از چربی پوشیده شده که همراه است با شریانهای مسدود شده که به سختی خون و اکسیژن را به سایر نقاط بدن منتقل می کنند. مشکلاتی که بعلت چاقی با آن روبرو خواهید شد عبارتند از تاخیر در عادت ماهانه ( بانوان) ، مشکلات تنفسی،بیماریهای قلبی ، دیابت ، استخوان های ضعیف و ازدست دادن عضلات (کاهش عضلات).

ـ وارد آوردن صدمات به سیستم ایمنی

بعلت تشدید عادات غذایی ناسالم سیستم ایمنی شخص عقب نشینی کرده ( ضعیف می شود.) و فضا برای ایجاد عفونت و ابتلا به سایر بیماریها آماده میشود. بدن توانایی خود را برای دفاع از خود در مقابل این عفونت ها از دست می دهد و همین امر سبب میشود که فرد اغلبا بیمار باشد که در نتیجه مدت زمان زیادی لازم است تا بدن سلامت خود را بدست آورد. خوردن غذاهای ناسالم سبب میشود تا سیستم به آرامی رو به انحطاط رود. پس مهم است که چه نوع غذایی مصرف میکنید همچنین قبل از اینکه دیر شود سعی کنید سلامت را به بدن خود بازگردانید.

ـ مشکلات بارور شدن برای خانوم ها

خانوم هایی که از چاقی بیش از حد رنج می برند بعلت فشار بیش از حد شکم بزرگ آنها در بالای رحم نمیتوانند باردار شوند . همچنین این افراد در معرض ابتلا به سقط جنین قرار میگیرند. نکته دیگر اینکه هورمون های موجود در بدن متعادل نیستند و این هم میتواند یک دلیل برای عدم بارداری این فرد باشد. پزشکان به خانوم های چاق توصیه میکنند که اگر قصد بچه دار شدن دارند باید وزن خود را کاهش دهند.

ـ اختلالات خوردن

مشکل درست غذا نخوردن این است که فرد خودش را متقاعد میکند تا با استفاده از روش های ناسالم وزن خود را کاهش دهد. بی اشتهایی و پرخوری دو مورد از ناهنجاریهای خطرناک در خوردن می باشند که سلامت فرد را در خطر قرار میدهند و حتی میتوانند باعث مرگ فرد شوند. در این میان خانوم ها تغییراتی را در عادات ماهانه خود تجربه میکنند، تخمک های سالم جهت لقاح نخواهند داشت و همچنین سقط جنین خواهند داشت، این ها از جمله مواردی است که در صورت داشتن عادات غذایی ناسالم اتفاق افتادن آن محتمل است.

راههای بسیاری وجود دارند که عادات غذایی خود را به نوع سالم آن تغییر دهید از جمله اینکه میتوانید با متخصصی تغذیه در این رابطه مشورت نماید و اندکی در رابطه با عادات غذایی خود فکر کنید. این تغییر نه تنها باعث میشود که زیباتر از قبل بنظر برسید بلکه سبب افزایش اعتماد بنفس و سلامتی شما نیز میشود.