«ویتامین ها»

دو دسته ویتامین وجود دارد : ویتامین های محلول در چربی مثل K,E,D,A و ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C و ویتامین های گروه B. به استثنای ویتامین K,D، بقیه در بدن ساخته نمی شوند، بنابراین لازم است که آنها را بوسیله تغذیه تامین کنیم.

ویتامین A

ویتامین A برا بارور شدن و هم چنین رشد جنین لازم است، نقش مهمی در سیستم دفاعی بدن دارد، به مبارزه با عفونت کمک می کند، نقش مهم در تمایز و رشد سلولی دارد، برای حفظ دید خوب لازم و در نگهداری پوست و مو هم سهیم است.

ویتامین A به دو شکل می باشد : اول رتینول که یک ویتامین پیش ساز است و در مواد اصلی حیوانی مثل شیر، پنیر، جگر و تخم مرغ یافت می شود. دوم بتا کاروتن یا پروویتامین A که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و در مواد اصلی گیاهی از جمله هویج، طالبی، فلفل، زرد آلو و بعضی میوه ها موجود است.

بتا کاروتن بنا ایجاد یک آنتی اکسیدان قوی در بدن مانع از بیماری های قلبی، اثرا ت زیان آور آفتاب و سرطان می شود. قسمت اعظم ویتامین A در زمان بارداری و شیردهی مصرف می شود و به راحتی با یک تغذیه سالم و متنوع به دست می آید. فزونی ویتامین A نیز باعث ناهنجاری هایی در جنین می شود، بنابراین باید از موادی که حاوی میزان زیادی ویتامین A هستند (مانند جگر) به اندازه لازم مصرف کرد و در طول بارداری از خوردن آن پرهیز کرد.

میزان مصرف ویتامین A در زمان عادی 600 میلی گرم در روز، در زمان بارداری 700 میلی گرم در روز و در زمان شیردهی 950 میلی گرم در روز است.

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B در مکانیسم های متعددی نقش دارند و همچنین با همکاری با عضوهای دیگر انجام وظیفه می کنند. این ویتامین ها در تولید سلول های خونی، تشکیل سیستم عصبی، سیستم عفونی، پوست، مو و ناخن نقش مهمی را ایفا می کنند. بعضی از این ویتامین ها تاثیر به سزایی در دستگاه تولید مثل و رشد جنین دارند.

ویتامین یا پیری دوکسین Pyridoxine

ویتامین به ویژه در متابولیسم پروتئین ها و ساخت فرستنده های عصبی مداخله می کند، هم چنین در تسکین دردهای پیش از قاعدگی موثر است :

میزان مصرف روزانه ویتامین ، 2/1 میلی گرم است. فزونی این ویتامین (بالاتر از 10میلی گرم در روز) سیستم عصبی را به خطر می اندازد. مواد غنی از ویتامین عبارتند از جوانه گندم، شیر، جگر، انواع ماهی چرب، گرد و و فندق.

ویتامین یا اسیدفولیک

نقش ویتامین در پیشگیری از نبستن لوله عصبی جنین است (Spina bifida)؛ این ناهنجاری مادر زادی وقتی به وجود می آید که عضوی از خانواده قبلاً این هنجاری را داشته است یا مادر داروی ضد صرع استفاده می کند. به همین دلیل بانوان توجه داشته باشند که طبق قاعده کلی تا ماه سوم بارداری به میزان 400 میلیگ گرم در روز ویتامین مصرف نمایند. میزان مصرف روزانه ویتامین برای یک خانم جوان 200 میلی گرم است.

اسید فولیک بیشتر در مخمر غذایی، جگر، جوانه گندم، گیاهان نیام دار، سبزیجات دارای برگ های سبز تیره، انواع پنیر و گیاهان روغنی موجود است.

ویتامین C

ویتامین C به تقویت مویرگ ها (مویرگ های خونی که شریان ها و رگ های کوچک را به هم متصل می کند) کمک می کند و در سلامتی استخوان ها، پوست، دندان و همچنین در طرز کار رباط ها نقش دارند.

آنتی اکسیدان قوی که با ویتامین E ادغام می شود، به همواره ویتامین C در پیشگیری بعضی سرطان ها و بیماری های قلبی موثر است و همچنین جذب آهم موجود در گیاهان را در بدن آسان می کند.

میزان مصرف روزانه ویتامین C برای یک خانم جوان 40 میلی گرم، زمان بارداری 50 میلی گرم و در زمان شیردهی 70 میلی گرم است. منابع اصلی ویتامین C، انواع میوه، سبزیجات و جگر است.

ویتامین D

ویتامین D در جذب کلسیم موثر است. هر چند که قسمت مهمی از این ویتامین از طریق مواد غذایی تامین می شود، ولی زمان که اپیدرم (قشر خارجی و بدون رگ پوست) در معرض اشعه ماوراء بنفش آفتاب قرار می گیرد، قادر به ساخت این ویتامین می باشد. اگر به دلایل متفاوتی پوستتان در معرض آفتاب قرار نمی گیرد و یا یک رژیم گیاه خواری سخت را دنبال می کنید، سنتز درون زای ویتامین D کافی نیست. مصرف زیاد ویتامین D اغلب به خانم های باردار، شیرده، مسن و خانم های خانه داری توصیه شده است که همیشه یک رژیم خیلی شدید با رژیم های دارای نقصان را دنبال می کنند.

اگر میزان ویتامین D در بدن کم باشد، خانم های باردار و شیرده می توانند با خوردن قرص 10 میلی گرمی در روز آن را جبران کنند. غنی ترین مواد غذایی حاوی ویتامین D انواع ماهی چرب از جمله آزاد، شاه ماهی، ساردین، قزل آلا و کولی می باشند.

ویتامین E

مواد آنتی اکسیدان و ویتامین E در پیشگیری از بعضی سرطان ها و بیماری های قلبی موثر هستند، برای نگهداری پوست سالم لازم است، در طرز کار سیستم دفاعی نقش دارد و به بدن در مصونیت از آلودگی هوا کمک می کند. شاید در کاهش بعضی مراحل پیری هم موثر باشد. ویتامین E در بدن ذخیره می شود.

میزان مشخصی برای مص رف روزانه ویتامین E وجود ندارد، بعضی اوقات مصرف 3 میلی گرم در روز از این ویتامین ایجاد امنیت دربدن می کند.

مواد غنی از ویتامین E عبارتند از : روغن های گیاهی، گیاهان روغنی، جوانه گندم و سبزیجات سبز (اسفناج و کلم سبز)