در سرما و آب و هوای بد بسیار از افراد ترجیح می دهند که در خانه بمانند. همچنین مبادله میکروب ها در این فصل افزایش می یابد. سرماخوردگی و آنفلونزا افراد سالم را مبتلا می کند که در این مقاله سعی بر آن است بهترین راه مقابله و درمان با این بیماری را مورد اشاره قرار دهیم.

ـ سوپ مرغ : خوردن سوپ بخصوص اگر در منزل پخته شده باشد راه مناسبی جهت مقابله با سرماخوردگی است. سوپ گرم و مایع شور سبب هیدراته نمودن بدن می شود و در نتیجه میکروب ها سریع تر از بین می روند. همچنین این غذا سرشار از مواد مغذی نظیر مرغ و هویج است.

ـ عسل : همانند برخی از داروهای ضد سرفه ، عسل نیز می تواند در کاهش تعداد و میزان سرفه ها موثر باشد. خیلی خوب است که از موادی که سبب نرمی گلو می شوند استفاده کنید که عسل نیز یکی از آنها بشمار می آید به اینصورت که می توانید چند قاشق عسل به چای خود و یا به آبلیمو اضافه نموده و میل کنید. بخاطر داشته باشید که در بعضی موارد امکان دارد عسل سبب بهبودی شما نشود زیرا برای درمان برخی از گلودردها باید از آنتی بیوتیک استفاده کنید زیرا عفونت شما باکتریایی است و عسل نیز خاصیت ضدباکتریایی ندارد.

ـ بخور گیاهی : بخور برای از بین بردن میکروب ها معجزه می کند. این یک راه برای آبرسانی و شستن بینی بشمار می آید و همچنین یک شیوه معقول برای از بین بردن میکروب ها و مرطوب نمودن بافت ها می باشد. اسپری بینی شور نیز همین کار را می کند و مناسب کسانی است که با بخور گرفتن مشکل دارند.

ـ قرقره آب نمک : هیدراته نمودن در زمان سرماخوردگی رمز بهبودی است پس کمی نمک به آب اضافه نمایید و در گلوی خود بچرخانید تا بافت های آن مرطوب شوند. پزشکان توصیه می کنند که یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید سپس این کار را انجام دهید.

ـ چای نعنا : قرص و یا چای نعنا سبب تسکین حالت تهوع و یا شکم درد می شوند زیرا نعنا می تواند عضلات معده را آرام کند. با این کار احساس در کاهش می یابد اما سبب می شود که اسید معده اتان بالا بیاید پس اگر از سوزش معده رنج می برید در مصرف آن دقت کنید.

ـ بالا نگه داشتن سر : بالش خود را کمی بالا قرار دهید این امر به تخلیه سینوس های شما کمک می کند. اگر از چند بالش در شب استفاده کنید سبب می شود که تنفس شما آسانتر شده و سبب کاهش فشار سینوس ها بعلت تخلیه بینی و حلق می شود.