تغذیه پس از تمرین یک بخش ضروری از فرآیند ورزش است. اما چه مواد غذایی باید بخورید و کی؟ این مقاله را مطالعه کنید تا پاسخ این سوال را بیابید.

یکی از مسائلی که پس از تمرینات ورزشی با آن مواجه می شوید گرسنگی پس از آن است. اعتقاد بر این است که اگر پس از ورزش غذا بخورید تمام وزن از دست داده را دوباره بدست می آورید. اما دقیقا خلاف آن است. برای کمک به کاهش وزن شما باید پس از تمرین چیزی بخورید. خوردن پس از ورزش همانند پر کردن بنزین در باک ماشین پس از یک رانندگی طولانی مدت است. به اینصورت که دوباره انرژی شما را تقویت کرده و شما را برای شب و روزی که در پیش دارید سرحال و آماده می کند.اما سوال اصلی آن است که پس از تمرین چه باید بخورید؟ خوردن شکلات و نوشابه های گازدار بسیار وسوسه انگیز است اما بدن شما بلافاصله آنها را تبدیل به چربی می کند.

مواد غذایی که باید پس از ورزش بخورید

ـ آب : بدون شک در حین ورزش آب زیادی از دست داده اید پس بدن شما باید آب از دست رفته خود را بدست آورد. سعی کنید در حین تمرین و پس از آن بدن خود را هیدراته نگه دارید. همچنین بهتر است بعد از تمرین حدود 16 تا 20 اونس آب بنوشید.

ـ کالری : این بنظر عجیب می آید زیرا ورزش برای از دست دادن کالری است. این نظریه مبتنی بر این است که به اندازه کافی کالری مصرف کنید که چیزی در حدود 50% آنچه که در طی ورزش از دست داده اید است. بعنوان مثال اگر شما 300 کالری از دست داده اید با خوردن 150 کالری می توانید انرژی مورد نیاز را کسب کنید. مطمئن باشید که این امر در تلاش شما برای کاهش وزن تاثیر منفی نخواهد داشت.

ـ پروتئین ها : این ها برای شروع به بازسازی عضلات و روند ترمیم موثر می باشند.

بنابراین بطور خلاصه غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات ، پروتئین متوسط ، بدون چربی و مقدار زیادی آب هستند باید پس از ورزش میل شوند. در اینجا برخی از غذاهایی که مصرف آنها پس از ورزش توصیه می شود را مورد اشاره قرار می دهیم :

ـ بوقلمون ، مرغ ، ژامبون ، گوشت خرگوش ، ماهی تن و ساندویچ رست بیف ـ ماست کم چربی و میوه ـ غلات با فیبر بالا همراه با شیر بدون چربی ـ میوه های خشک و آجیل ـ املت با سبزیجات ـ پنیر کم چرب و کراکر ـ کیک برنجی ـ سبزیجات همراه با مرغ و میگو ـ پن کیک و تخم مرغ ـ اسموتی و آبمیوه ـ نان ـ شیر شکلات بدون چربی ـ حمص ـ پنیر همراه با میوه

اگر هدف شما از ورزش این است که بدن شما حجم بگیرد پس خوردن غذا پس از ورزش دارای اهمیت است. در طول تمرین عضلات شما کاهش می یابند و پس از مدتی دوباره به بازسازی می پردازند. برای بازسازی آنها نیاز به غذا به عنوان مواد خام برای ساخت و ساز دارند. اینکه چه مواد غذایی و در چه مدت زمانی سبب می شوند تا به حجم دلخواه خود برسید نیز حائز اهمیت است. نوشیدنی های ورزشی و منابع پروتئینی مناسب جز بهترین مواد غذایی برای بدست آوردن عضلات هستند. کربوهیدرات ها نیز وجودشان در این میان ضروری است. پس از تمرین بهترین زمان برای تغذیه ماهیچه ها بشمار می آید زیرا آنها هرچه را که جذب می کنند به جای تبدیل به چربی به مواد مغذی تبدیل می کنند.

کربوهیدرات ها : بلغور جودوسر ، برنج سفید ، نان سفید ، پوره سیب زمینی ، موز و آناناس

پروتئین ها : گوشت قرمز ، تخم مرغ ، ماهی ، مرغ ، پنیر و آب پنیر

فراموش نکنید که در یک چارچوب زمانی خاص پس از ورزش است که بدن شما می تواند مواد مغذی را جذب کند که این زمان حداکثر 2 ساعت پس از تمرین است. البته این زمان در افراد متفاوت است برخی می توانند 5 دقیقه پس از ورزش غذا بخورند ولی این در حالی است که عده ای دیگر نمی توانند و احساس بدی خواهند داشت و حدود 20 تا 30 دقیقه پس از ورزش شروع به خوردن می کنند.