مزایای دارویی چای سبز از زمان های قدیم شناخته شده است. در این مقاله به مزایای چای سبز برای آقایان اشاره خواهیم کرد. در واقع چای سبز برگ های سبز گیاهی هستند که بومی آسیا بشمار می آید. چای سیاه و سفید نیز گیاهی مشابه این گیاه دارند اما چای سبز و برگ های فرآوری شده آن سودمندتر می باشند.

چای سبز در واقع تحت یک پردازش نوری قرار می گیرد که کیفیت آنتی اکسیدانی آن را حفظ می کند. در حالیکه روش پردازش چای سفید و سیاه باعث از بین رفتن خاصیت آنتی اکسیدانی آنها می شود. بنابراین از مهم ترین مزایای چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که حائز اهمیت می باشد.

فواید درمانی و بهداشتی چای سبز برای مردان

چای سبز منبع غنی از ماده آلی بنام پلی فنول است. از جمله حیاتی ترین پلی فنول ها اپی گالوکاتچین گالات است که در سایر چای ها یافت نمی شود. آن یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها است که به مبارزه با اثرات مخرب رادیکال های آزاد در سلول های بدن می پردازد و در نتیجه مانع ایجاد اختلالات سلامتی که با افزایش سن همراه هستند می شود. برخی از فواید آن عبارتند از :

ـ چای سبز برای بهبود سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. اپی گالوکاتچین گالات موجود در این چای سطح کلسترول بد موجود در بدن را کاهش می دهد و سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد. به این ترتیب آتروسکلروز یا رسوب چربی بر روی دیواره های شریانی کنترل و از باریک شدن شریان ها جلوگیری می کند. بنابراین سبب کاهش فشار خون شده که در مقابل کاهش بیماریهای قلبی و عروقی و حملات قلبی را بدنبال دارد.

ـ چای سبز خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را تا حدود زیادی کاهش می دهد. بعلاوه اپی گالوکاتچین گالات موجود در این چای به عنوان عامل ضد سرطانی عمل می کند و مانع از رشد کنترل نشده سلول های سرطانی در بدن می شود. مضاف بر این سلول های بدخیم موجود در بدن را بدون ایجاد آسیب به بافت های سالم ، از بین می برد که نتیجه آن می تواند کاهش سرعت روند رشد سرطان پروستات باشد. از دیگر انواع سرطان که چای سبز در بهبود آن ها مفید است می توان به سرطان مثانه ، سرطان معده ، سرطان لوزالمعده و سرطان پوست اشاره کرد.

ـ از زمان های قدیم برای ما شناخته شده است که چای سبز توانایی کنترل سطح قند خون در بیماران دیابتی را دارد. مصرف منظم چای سبز می تواند سطح قند خون را در بدن تحت کنترل داشته باشد. شواهد حاصل از مطالعات مختلف نشان می دهد که شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را با نوشیدن چای سبز بطور روزانه کاهش می دهد.