میوه ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و فواید بسیاری برای سلامتی دارند. اما مصرف بیش از حد میوه می تواند سبب جذب کالری و در نتیجه افزایش وزن شما شود.

هنگامی که صحبت رژیم غذایی می شود میوه ها و سبزیجات امن ترین گزینه ها بشمار می آیند و در واقع بسیاری از ما بر این باور هستیم که تنها راه حل برای عدم جذب کالری مصرف آنهاست.

واقعیت این است که هرچند امکان دارد سبب کاهش وزن شود اما مصرف طولانی مدت آن نیز مشکلات خود را بهمراه دارد. میوه ها سرشار از فیبر ، ویتامین ها و آنتی اکسیدان هستند که از بدن ما در برابر بیماری ها محافظت می کنند و یا سبب بهبود بیماری می شوند. اما آیا می دانید که مصرف بیش از حد میوه می تواند سبب افزایش وزن شود و حتی مشکلاتی را برای دندان های شما بوجود آورد. بله درست است اما فراموش نکنید این مشکلات تنها با مصرف بیش از حد میوه نمایان خواهند شد.

بنا به توصیه متخصصین تغذیه مصرف 5 وعده میوه و سبزیجات در روز توصیه می شود که در واقع 2 وعده میوه و 3 وعده سبزیجات باید بخورید. اما اگر افزایش وزن دارید باید از مصرف بیش از حد آنها خودداری کنید.

ـ آیا مصرف میوه باعث چاقی می شود ؟

پرخوری در غذا و یا حتی میوه و سبزیجات سبب بروز مشکلات بسیاری می شود و ممکن است با برخی از عوارض آن مواجه شوید. میوه ها نیز حاوی کالری هستند که مصرف بیش از حد آنها افزایش وزن را در پی خواهد داشت. پرخوری در میوه زیاد احساس نمی شود زیرا در فرد احساس سیری ایجاد نمی کند.

میوه ها سرشار از قند می باشند که بعنوان فروکتوز شناخته می شود. هنگامی که ما سایر مواد غذایی بجز میوه را میخوریم گلوکز موجود در آن می شکند و انسولین در بدن منتشر می شود که به مغز سیگنال می فرستد که در حال سیر شدن هستیم پس از این رو ما غذا خوردن را متوقف می کنیم. اما زمانی که می وه میخوریم فروکتوز انسولین در بدن ما آزاد نمی کند به همین دلیل احساس سیری در ما ایجاد نمی شود و این امر منجر به پرخوری و جذب بیش از حد قند می شود.

متخصصین تغذیه می گویند که همه چیز را باید در حد تعادل مصرف کرد همانطور که یک بسته بیسکوییت را بطور کامل نمی خورید باید در خوردن میوه نیز اعتدال را رعایت کنید.

مصرف زیاد قند و شکر در بدن چه از نوع گلوکز و چه از نوع فروکتوز سبب افزایش سطح تری گلیسیرید می شود که بیماری قلبی را بهمراه دارد. بیماران مبتلا به دیابت نیز باید در مصرف میوه احتیاط کنند زیرا باعث افزایش سطح قند خون می شود.

افرادی که چاق هستند و بیماری قلبی دارند باید میوه ها را یک وعده در روز همراه با 4 قسمت سبزیجات مصرف کنند. ـ میوه های پر کالری و کم کالری

نه تنها مقدار میوه ای که میخورید بلکه نوع میوه نیز در بدست آوردن کالری دارای اهمیت است. بعنوان مثال یک موز متوسط حدود 110 کالری دارد که شامل 30 گرم کربوهیدرات و 19 گرم قند است و یک گریپ فروت حدود 60 کالری دارد که 15 گرم کربوهیدرات دارد بنابراین سعی کنید از میوه های پرکالری اجتناب کنید.

برخی از میوه های کم کالری عبارتند از : زغال اخته ، گلابی ، سیب ، توت فرنگی ، آلو ، هلو ، گریپ فروت و گیلاس. میوه هایی که کالری زیاد دارند نیز شامل خربزه ، کیوی ، انگور هندوانه و آناناس می شوند.

این به این معنا است که اگر در حال برنامه ریزی روزانه جهت تعیین میزان کالری مصرفی هستید باید میوه ها را نیز در این برنامه بگنجانید. همیشه از میوه های تازه و آبمیوه استفاده کنید زیرا میوه های خشک فیبر کمتر و کالری بیشتری دارند. همانطور که در بالا اشاره کردیم سعی کنید میوه را نیز همانند غذا در حد اعتدال مصرف کنید.