یک بانوی جوان، عاشق ورزش است ، ورزشی رقابتی که در عین حال باعث حفظ تناسب اندام او نیز می شود. برای اینکه بدن متناسبی داشته باشد، تنها مقداری از غذا که به او احساس سیری دهد می خورد. حتی اگر اندام او روز به روز متناسب تر شود، به افزایش تمرینات خود ادامه می دهد و این در حالی است که وقت استراحت او رو به کاهش است.

این شخص حتی اگر نیاز به انرژی بیشتری داشته باشد از خوردن غذا اجتناب می کند و برای ذخیره انرژی فقط کمی به زمان استراحت خود می افزاید. با ادامه این روند ، کم کم متوجه عادات ماهانه نامنظم ،با درد زیاد شده و برای خوابیدن دچار مشکل می شود. نهایتا با درد مزمن پا مواجه شده و به این دردها توجه نمی کند و به تمرینات سخت ادامه می دهد. سرانجام او را در حالی که از آسیب دیدگی رنج می برد به اورژانس منقل می کنند.

آسیب سه گانه ورزش بانوان ( FAT ) سندرمی است که بانوان ، خصوصا زنان جوان و نوجوان ، در اثر کمبود انرژی لازم برای بدن دچار آن می شوند. کمبود انرژی در این زنان ناشی از مصرف کالری بسیار کم و سوزاندن کالری زیاد با ورزش بیش از حد است. درجات سندرم FAT در اشخاص متفاوت است و بستگی به عواملی همچون ژنتیک ، هورمون ، استرس و انرژی درخواستی بدن دارد.

مخصوصا خانم های جوان به دلایل مختلف مستعد ابتلا به بیماری کمبود انرژی هستند. از جمله این دلایل می توان به : فشار جامعه برای لاغر ماندن ، افزایش جمعیت زنان ورزشکار ، دستورات رژیم غذایی که در دهه های اخیر رشد چشمگیری داشته اند و فشار تمرینات زیاد اشاره کرد.

وقتی تمام این فاکتورها با عوامل دیگری همچون استرس ناشی از فشار روانی ورزشگاه ها، مقایسه های اجتماعی و ... همراه می شود ، با گذر زمان زنان بیشتری با پیامد های احساسی و فیزیکی آن دست و پنجه نرم می کنند. تحقیقات نشان داده از میان زنانی که ورزش را بطور حرفه ای دنبال می کنند ، 27 درصد در معرض ابتلا به سندرم آسیب سه گانه ورزش بانوان هستند.

علایم سندرم سه گانه ورزش بانوان

سه مورد از مهمترین علایم FAT عبارت اند از: کمبود انرژی و کالری ، عادت ماهانه نامنظم و پوکی استخوان. برای تشخیص FAT توسط دکتر ، هر سه علامت لزوما با یکدیگر همراه نمی شوند. تنها یک یا دو مورد از این علایم برای متقاعد کردن یک دکتر کافی است. FAT همچنین می تواند همراه با سایر بیما ریها مانند اختلالات هورمونی و کم کاری یا پرکاری تیروئید ظهور کند.

نشانه های بروز علایم در بانوان

عادات ماهانه نامنظم انسجام کم استخوان ها و خطر ابتلا به پوکی استخوان آسیب دیدگی مکرر مانند شکستگی و پیچ خوردگی ضعف افسردگی و اضطراب تغییرات در وزن و اشتها ( معمولا کاهش وزن ) اختلال در کار تیروئید مشکلات گوارشی کمبود خواب ( به دلیل میزان بالای کورتیزول ) کاهش دمای بدن