امگا3 ، روغن ماهی

اگر از غذاهای دریایی مثل سالمون ، ماهی خال مخالی ، ساردین ، هالیبوت و یا تن به صورت منظم استفاده نمی کنید، احتمالا به مصرف مکمل های حاوی روغن ماهی ، برای جلوگیری از فقر امگا3 ، نیاز دارید. در رژیم غذایی بسیاری مقدار زیادی از امگا 6 وجود دارد که می تواند موجب التهاب شود. اما مصرف امگا 3 در میان این مردم ، که ماده ای ضد التهاب است ، کافی نیست. امگا 3 از بیماری هایی نظیر آرتروز ، بیماری های قلبی ، آلزایمر ، افسردگی و ... پیشگیری می نماید. خوردن ماهی تازه ، چند بار در هفته ، و یا استفاده از مکمل های حاوی این ماده ، که میزان هزار میلی گرم امگا3 را روزانه برای بدن می رسانند ، بهترین راه پیشگیری از فقر امگا 3 است.

کلسیم

رسیدن میزان کافی از کلسیم به بدن علاوه براستحکام استخوان ها ، برای تپش منظم قلب ، کارایی بهتر ماهیچه ها ، کنترل فشار خون و کلسترول و بسیاری از وظایف رشته های عصبی ضروری است. کلسیم ، همراه با سایر مواد مغذی مهم مثل ویتامین D و منیزیم ، از بزرگترین خطرات سلامتی برای بانوان پیشگیری می نمایند. این خطرات شامل بیماری هایی مثل پوکی استخوان ، بیماری های قلبی ، دیابت و سرطان می شوند.با این وجود ، فقر کلسیم هم در میان زنان و هم در میان مردان بسیار شایع است.

در صورت فقر ویتامین D و منیزیم ، کلسیم به خوبی جذب بدن نخواهد شد. علاوه بر این مواد غذایی ، به دلیل تهی شدن خاک ، از کلسیم نیز تهی شده اند. این الکترولیت مهم برای سلامتی را می توان از طریق نوشیدن شیر خام ، ماست و دوغ و یا بعضی از مواد غذایی گیاهی مثل کلم پیچ ، بروکلی ، لوبیا و بامیه به بدن رساند. مکمل های حاوی کلسیم فواید و مضراتی را به همراه دارند. پس برای مصرف آنها با دکتر خود مشورت کرده و در درجه اول سعی کنید نیاز بدن به این ماده ارزشمند را از طریق مواد غذایی به بدن خود برطرف نمایید.

آیا شما در خطر فقر ویتامین و مواد معدنی هستید؟

مطالعات نشان می دهد مصرف مواد مغذی در میان زنان تا حد زیادی بستگی به عواملی همچون ، شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و عادت های شخصی دارد. نتایج نگران کننده ی این تحقیقات نشان می دهد فرزندان کسانی که دچار سوء تغذیه هستند از مشکلاتی مثل ، اختلالات حافظه و یادگیری ، نقص در تکامل ، مقاومت کمتر در برابر بیماری های واگیر دار و خطر ابتلا به بیماری و مرگ در طول زندگی ، رنج می برند . عواملی که خطر فقر مواد معدنی و ویتامین ها را در زنان افزایش می دهند عبارت اند از :

مصرف غذاهای فراوری شده ( مواد غذایی که شامل سبزیجات تازه و میوه ها نمی شوند ) گیاهخواری وزن کمتر از حد نرمال ( شاخص توده بدنی کمتر از 18.5 ) و یا مصرف کالری بسیار کم سن بالای شست و پنج سال فقر و نبود آموزش کافی