قطعا ژن شما نقش مهمی در میزان تولید HDL در بدن دارد و البته ژن شما از پیش تعیین شده و از کنترل شما خارج است . اما می توانید روش زندگی خود را تحت کنترل داشته و در سلامتی بدنتان موثر باشید. در اینجا بهترین راه های ساده ، که به شما در افزایش سطح HDL کمک می کنند ، را ارائه می دهیم.

سیگار نکشید

به عنوان بخشی از تمام بیماری ها ، سیگار کشیدن فقط مشکلات بوجود آمده برای سلامتی را بدتر می کند و این مشکلات شامل میزان HDL نیز می شود. مطالعات نشان داده که سیگار کشیدن در کاهش کلسترول مفید خون نقش موثری دارد و همین موضوع خطر ابتلا و پیشرفت بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. پس اگر سیگار می کشید ، از همین حالا خطر ابتلا به این بیماری ها را در بدن خود افزایش داده اید.

ورزش کنید

برای داشتن بدنی سالم ، باید به صورت منظم ورزش کنید. اگر به دلایل بیشتر و اختصاصی تر برای شروع ورزش نیاز دارید ، یکی از این دلایل می تواند افزایش سطح HDL خون باشد. فعالیت های بدنی به طور مستقیم روی افزایش کلسترول مفید خون اثرگذار است و این می تواند یکی دیگر از هزاران دلیل مفید بودن تمرینات ورزشی به حساب آید. تمرینات قدرتی و فشرده برای این کار بهترین است ، اما هر نوع فعالیت ورزشی می تواند از ورزش نکردن بهتر باشد.

وزن خود را کاهش دهید

اگر اخیرا اضافه وزن پیدا کرده اید ، با از دست دادن حتی مقدار کمی از وزن خود به افزایش سطح کلسترول مفید خون کمک خواهید کرد. با از دست دادن هر شش پوند از وزن ، یک میلی گرم به میزان HDL ،به ازای هر دسی لیتر خون ، اضافه می شود. اگر اضافه وزن شما بیش از حد است ، تنظیم کردن سطح کلسترول خون دلیل بسیار خوب و مناسبی برای درمان چاقی خواهد بود.

چربی های سالم بخورید

برای بهبود میزان HDL و به طور کلی کلسترول بدن ، باید از چربی های ترانس دوری کنید. این ماده به وفور در مارگارین و روغن های موجود در فست فود یافت می شود. چربی های مفید ، مثل چربی روغن زیتون ، آجیل و سالمون ، به تعادل کلسترول و HDL کمک می نماید و در نتیجه قلبی سالم تر خواهید داشت.

مصرف کربوهیدرات های اصلاح شده را کاهش دهید

رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی از کربوهیدرات اصلاح شده مثل نان سفید ، شکر و ... ، روی میزان HDL اثر منفی دارد. پس با کاهش مصرف این مواد ، به تعادل در سطح کلسترول مفید در بدن خود کمک کنید. در عوض می توانید از کربوهیدرات سالم ، مثل نوعی که در میوه ها وجود دارد استفاده کنید.

مصرف نیاسین را افزایش دهید

نیاسین یکی از ویتامین های گروه B است که بدن از آن برای تبدیل مواد غذایی به انرژی استفاده می کند . این ویتامین همچنین به سلامت سیستم گوارش ، سیستم عصبی ، پوست ، مو و چشم ها کمک می کند. بیشتر مردم نیاسین ، یا ویتامین B3 را از طریق رژیم غذایی دریافت می کنند. اما نیاسین گاهی با تجویز پزشک برای تنظیم کلسترول خون و درمان میزن کم HDL مورد استفاده قرار می گیرد. برای مصرف بیشتر نیاسین می توانید به راحتی از غذاهای حاوی آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این مواد غذایی شامل بوقلمون ، سینه مرغ ، بادام زمینی ، قارچ ، جگر ، لوبیا سبز ، افتاب گردان ، اووکادو و ... می شود.