عسل خیلی بیشتر از یک شیرین کننده ی طبیعی است و به عنوان یکی از مواد غذایی پایه بشمار می رود. این بدان معناست که عسل ماده غذایی طبیعی و سرشار از فایده برای سلامت بدن است. در عسل میزان زیادی آنتی اکسیدان ، آنزیم ها و مواد معدنی مثل آهن ، زینک ، پتاسیم ، کلسیم ، فسفر ، منیزیم و سلنیوم وجود دارد. ویتامین های موجود در عسل شامل 6 B، تیامین ، ریبوفلاوین ، پانتوتنیک اسید و نیاسین می شود. آنتی اکسیدان های موجود در عسل می توانند با رادیکال های آزاد و اثرات مخرب آنها مبارزه کنند. یک قاشق غذاخوری عسل 64 کاری دارد ، با این حال قند موجود در عسل به ازای هر قاشق غذاخوری 10 است که این مقدار سالمی بشمار می رود. این میزان ، کمی از قند موجود در موز کمتر است و باعث بالا رفتن قند خود و همچنین افزایش سطح انسولین ، مثل شکر سفید ، نمی شود. با این وجود که عسل معمولا در دسترس همه مردم است ، برای تنها یک پوند عسل خالص زنبورها هزاران ساعت را صرف جمع آوری شهد دو میلیون گل می کنند.

چرا عسل خام ؟ یکی از آزمایشگاه های تگزاس تحقیقی بر روی 60 نوع از عسل های موجود در فروشگاه های امریکا انجام داد و نتایج این تحقیقات شگفت آور بود. تقریبا در 76 درصد از این مقدار هیچ اثری از شهد گل پیدا نشده است. به عنوان نتیجه گیری باید بگوییم عسل های فرآوری و فیلتر شده ، مثل عسل موجود در فروشگاه ها ، در واقع اصلا عسل نیستند و نمی توانند برای سلامتی مفید باشند.

عسل های تجاری معمولا تا حد زیادی فراوری و حتی گاها با روش های شیمیایی اصلاح شده اند. پروسه ی فرآوری و فیلترینگ ، عسل را از مواد گیاهی مفید و همچنین آنزیم های فراوان پاک می نماید. تنها راهی که می توان عسل صاف و درخشان بدست آورد بوسیله ی گرما است. پس عسل های طلایی و شربت مانند موجود در بازار را به اسم عسل اورگانیک و خام ، که مات است ، خریداری نکنید.

<فواید عسل خام مطالعات در این زمینه نشان می دهند جایگزین کردن شکر با عسل تا حد زیادی از اضافه وزن جلوگیری می نماید. مصرف عسل حتی می تواند در کاهش وزن موثر باشد. عسل به عنوان منبع انرژی ، به شکل قند خون ، شناخته می شود. از همین رو برای مصرف قبل و بعد تمرینات ورزشی و همچنین صبح ها در هنگام صبحانه بسیار مفید است. عسل همچنین می تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری های ناتوان کننده موثر باشد. عسل سرشار از آنتی اکسیدان ، از جمله فلاونوئید ، است که به سلامت بدن کمک می نماید. عسل باعث می شود خوابی مقوی داشته باشید. این بدان معناست که با مصرف عسل ، گلیکوژن مورد نیاز برای عملکرد صحیح بدن در طول خواب تولید می شود. اضافه کردن عسل به شیر هنگام خواب باعث آزاد شدن ملاتونین ، ماده ی مورد نیاز خواب عمیق ، در مغز می شود. ملاتونین همچنین عملکرد سیستم ایمنی و بافت ماهیچه ای را هنگام استراحت بهبود می بخشد.