برخلاف تمام نسخه های درمانی برای پوکی استخوان و آگاهی از عواقب ناتوان کننده ی آن ، آمار ابتلا به این بیماری روند رو به رشد داشته و پیش بینی ها حاکی از آن است که این روند به طرز نگران کننده ای ادامه پیدا می کند.

بر اساس تحقیقات بنیاد بین المللی پوکی استخوان ، شکستگی استخوان ران و لگن تا سال 2050 به طرز بی سابقه ای افزایش پیدا خواهد کرد. سهم زنان از این افزایش 240 و سهم مردان 310 درصد است. این موضوع بسیار نگران کننده ای است که نمی توان ساده از آن گذر کرد.

نه تنها پوکی استخوان ( با جراحات و شکستگی های ناشی از آن ) کیفیت بسیاری از جوانب زندگی را کاهش می دهد ، بلکه خسارت های مالی نیز به همراه دارد. بر اساس همین آمارهای ارائه شده ، بیکاری به دلیل جراحات ناشی از پوکی استخوان روندی رو به رشد دارد.

راه های ساده ای برای جلوگیری از آسیب های پوکی استخوان و همچنین یکی از دلایل بروز آن ، یعنی اسیدوز ، وجود دارد. حال که می دانیم مصرف شیر فرآوری شده نمی تواند در حل این مشکل کمک رسان باشد ، وقت متعادل سازی رژیم غذایی ، نه تنها با مواد غذایی سرشار از کلسیم بلکه به وسیله ی مواد غذایی قلیایی ، رسیده است.

به طور کلی ، مواد غذایی فرآوری و تصفیه شده که بسیاری از ما به صورت مداوم در برنامه غذایی خود مصرف می کنیم ، اسیدی هستند. در عوض مواد غذایی طبیعی ، فرآوری نشده ، تصفیه نشده و بدون تغییر ، بهترین منابع غذاهای قلیایی بشمار می روند.

مصرف مواد غذایی مثل میوه و سبزیجات تازه و آب خالص قلیایی ، بهترین راه ها برای متعادل سازی pH بدن و پیشگیری از آسیب رسانی به استخوان ها است. مواد غذایی که خاصیت قلیایی بدن را افزایش می دهند عبارت اند از : جعفری ، سیر ، اسفناج ، بروکلی ، کرفس ، گیاه جو ، هویج ، لوبیا سبز ، چغندر ، کاهو ، کدو سبز ، انگور ، پاپایا ، کیوی ، انواع توت ، سیب ، انگور سیاه ، خرما ، انجیر خشک و کشمش .

این لیست تنها بخشی از مواد غذایی قلیایی را ، که به شما در شروع داشتن رژیم غذایی سالم کمک می کنند ، معرفی می نماید. اگر در اکثر وعده های غذایی خود از مواد طبیعی استفاده کنید و مصرف مواد غذایی فرآوری شده را تا حد امکان کاهش دهید ، می توانید با خاصیت اسیدی بدن مبارزه کرده و مواد قلیایی را جایگزین آن نمایید.

متاسفانه در اکثر مواقع نمی توان به آنچه در تبلیغات گفته می شود اعتماد کرد. بنابراین بهتر است اطلاعات خود را در زمینه ی مواد غذایی افزایش داده و آگاهانه انتخاب نمایید.