محافظت در برابر سرطان مطالعات نشان می دهند 13 نوع از اسیدهای فنلی شگفت آور محافظ در بادمجان وجود دارند. سطح آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی درانواع مختلف بادمجان متفاوت است، اما انواع این گیاه کیفیت مشابهی درتوانایی مبارزه با سرطان دارند .

به پائین آوردن میزان کلسترول کمک می کند مطالعات نشان می دهند بادمجان می تواند برای سلامت قلب بسیار مفید باشد ، توانایی مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو در این گیاه ، منجر به شریان سالم و سطح متعادل کلسترول می گردد. تحقیقات نشان می دهند مصرف بادمجان درحفظ سطح متعادل کلسترول ، بهبود گردش خون و کاهش ایجاد پلاک در رگ های اصلی، از جمله آئورت مفید است. بدن انسان به میزان مشخصی کلسترول نیاز دارد و مصرف بادمجان سطح کلسترول دیواره رگ های خونی را در حالت متعادل نگه داشته و در نتیجه به بهبود گردش خون کمک می کند.

به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می کند بادمجان از مقدار زیادی آب تشکیل شده است و به همین دلیل کالری بسیارپائینی دارد. مصرف سبزیجات با مقدارزیاد آب ،فیبرو مواد مغذی ، به دفع مواد زائد و سموم ازدستگاه گوارش کمک می کند. خوردن غذا های تازه و کامل به اضافه نوشیدن مقدار کافی آب ،بسیار مهم است . زیرا این امکان را به دستگاه گوارش می دهد که مواد زائد و مقدار اضافی آب را به راحتی دفع کند. بادمجان علاوه بر دستگاه گوارش برای دستیابی به وزن متعادل نیز مفید است.

در عین حال که کالری بادمجان بسیار کم است ، اما مجموعه ای از مواد مغذی گیاهی حیاتی، ویتامین و مواد معدنی را در کنار یکدیگر فراهم می آورد. بادمجان برای رژیم غذائی سالم وکم کالری بسیارمفید است. فیبر موجود در بادمجان باعث می شود احساس سیری داشته باشید و در نتیجه پر خوری نکنید .

منبع خوب منگنز برای ساختار استخوان در حال حاضر ممکن است ازاین نکته آگاه نباشید که یک پیمانه از بادمجان حدود5 درصد ازنیاز روزانه یک فرد به منگنز را تأمین می نماید . منگنز ماده معدنی است که به میزان کمی در بدن وجود دارد و در نتیجه بقیه مقدار مورد نیاز آن باید از طریق موادغذایی سالم بدست آید. منگنز مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند. یعنی رادیکال های آزاد را یافته و حذف می کند و در نتیجه آسیب جسمانی و استرس را برطرف می نماید. منگنز بدلیل تأثیر در سوخت و ساز و تشکیل مواد معدنی ، در شکل گیری ساختاراستخوان سالم نیز مؤثر است.

برای سوخت و ساز، جذب کلسیم و ایجاد آنزیم های ضروری در تشکیل استخوان های قوی ، منگنز ماده ای مهم محسوب می شود . علاوه بر این، منگنز در فعالیت متابولیکی بدن ، تشکیل بافت همبند، تنظیم سطح هورمون ها ، سلامت باروری و مبارزه با ناباروری بسیار مهم است و همچنین نقش مؤثری در عملکرد تیروئید دارد. بادمجان به کاهش میزان قند خون و مبارزه با افسردگی نیز کمک می کند.

منبع عالی انرژی و ویتامین ب بادمجان منبع خوبی از ویتامین ب 1 و ب 6 به حساب می آید و این دو ویتامین در متابولیسم بدن نقش مهمی دارند وهمچنین سبب تشکیل ویتامین ب کمپلکس می گردند که منبع تولید انرژی است. ویتامین های گروه B محلول در آب هستند و در بسیاری از سبزیجات و سایر منابع غذایی کامل موجود می باشند و برای حفظ سطح انرژی مناسب، عملکرد مغز، سوخت و ساز بدن، سلامتی قلب، و تمرکز ضروری است.

کمک به پیشگیری از سرطان پوست عصاره گرفته شده از پوست بادمجان ، کرم متراکمی است که به مبارزه با سرطان پوست کمک می کند.