مواد غذایی فرآوری شده مبحث چندگانه ای است که پرداختن به آن مشکل می باشد. برای مثال نان ، یکی از انواع غذاهای فرآوری شده محسوب می شود ، حتی نوع خانگی آن . کره های آجیلی مثل بادام زمینی هم از مواد غذایی فرآوری شده بشمار می رود. در واقع هر ماده ی غذایی که مستقیما از زمین گرفته نشده و مصرف نشود ، در دسته ی مواد غذایی ، فرآوری شده قرار می گیرد ، مثل میوه های یخ زده و سبزیجات کنسروی .

لزوم توضیحات بالا این بود که وقتی صحبت از مواد غذایی فرآوری شده به میان می آید ، همه به یاد نوشابه ، صبحانه های آماده ، شیرینی ها و غیره می افتند. بر اساس تحقیقات اخیر ، این مواد را بیش از حد فرآوری شده می نامند و در فرآیند تولید آنها مواد مثل نمک ، شکر ، روغن و چربی ، نه به نحوی که ما در آشپزخانه های خود مصرف می کنیم ، استفاده می شود.

مواد غذایی بیش از حد فراوری شده جای تعجب نیست اگر بگوییم بسیاری از مردم دنیا امروزه از این مواد غذایی استفاده می کنند ، اما آنچه شوک آور است این است که این مواد چه میزان از مصرف ما را تشکیل می دهند. مطالعات نشان می دهند فقط در کشور آمریکا 58 درصد از انرژی روزانه مردم از مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده ، مثل کیک ، نان سفید و نوشابه های رژیمی ، تامین می گردد.

اگر هنوز به عمق فاجعه پی نبردید ، 90 درصد مردم در این کشور از طریق این مواد غذایی ، قند بسیار بالایی را وارد بدن خود می کنند. شکر 21 درصد از کالری مواد بیش از حد فرآوری شده را شامل می شود که همین رقم در مواد فرآوری شده 2.4 می باشد.

شکر اضافی در این مواد که به فرم شیرین کننده های مصنوعی نیز هستند ، مسئول بسیار از بیماری ها ، از جمله چاقی ، دیابت نوع دو و میگرن ، بشمار می روند. مطالعات نشان می دهند افرادی که بیش از 21 درصد از کالری روزانه ی خود را از این شکر اضافی دریافت می کنند ، خطر مرگ در اثر عارضه ی قلبی را دو برابر افزایش می دهند. پس اگر بگوییم این شکر اضافه در حال کشتن انسان هاست ، اغراق نکرده ایم .

نیاز ما به حذف مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده واضح است ، اما چطور می توانیم این مواد غذایی را ، که افراد خانواده عاشق طعم آن هستند ، با گزینه های سالم جایگزین کنیم ؟

دامنه ی مواد غذایی فرآوری شده تمام مواد غذایی فرآوری شده ویژگی ها یکسانی ندارند. برای مثال جویدن کیک های شکلاتی کوچک با اضافه کردن اسفناج یخ زده به ماست یکی نیست ! هرچند هر دوی آنها در دسته مواد غذایی فرآوری شده قرار می گیرند. دسته بندی های این قسمت را مطالعه نمایید ، تا بدانید باید از حذف کدام یک از مواد فراوری شده شروع کنید.

موادی که باید از مصرف آنها پرهیز کنید ( مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده ): وعده های غذایی یخ زده ( مثل پیتزا ) همه ی انواع نوشابه ( حتی رژیمی ) کیک و شیرینی های بسته بندی و قابل خرید در مغازه ها .

مواد غذایی که بهتر است مصرف نکنید ( مواد غذایی فرآوری شده ): سس های شیشه ای و سس سالاد و نان . البته در حد تعادل مشکلی ندارد ولی تا حد امکان از نوع خانگی آن استفاده نمایید.

مواد غذایی که از دو گروه بالا بهتر هستند ( مواد غذایی کمتر فرآوری شده ) : مثل روغن زیتون ، گوشت ، ماست خالص و کامل ، سبزیجات یخ زده و غیره .

بهترین مواد غذایی ( فرآوری نشده ) : میوه تازه ، ماهی آزاد و سبزیجات .