به میزان کافی در روز آب بنوشید بهتر است به صدای بدن خود گوش دهید و به آن توجه کنید . آب آشامیدنی ، بهترین و موثرترین ماده برای شکست و پیشگیری از کاهش آب بدن می باشد. خصوصا در روزهای گرم تابستان بیش از پیش به این نکته توجه نشان دهید.

نوشیدن میزان توصیه شده از آب ، یعنی هشت تا ده لیوان در روز ، برای اکثر مردم کافی به نظر می رسد. وقتی در معرض هوای بسیار گرم قرار می گیرید و یا در طول انجام تمرینات ورزشی ، نوشیدن میزان بیشتری از آب را فراموش نکنید. عواملی نظیر رژیم غذایی ، سن ، میزان فعالیت بدنی و شاخص توده ی بدنی میزان آب مورد نیاز بدن شما را تعیین می کنند .

چطور متوجه شویم میزان آبی که می نوشیم برایمان کافی است ؟ قبل از هر چیز مطمئن شوید آب کافی در روز می نوشید و بدن شما باید هر سه چهار ساعت نیاز به دفع ادرار داشته باشد. ادرار نباید تیره رنگ باشد. رنگ پریده بودن ادرار هم نشان می دهد زیاد تر از نیازتان آب نوشیده اید . به طور کلی میزان آب مورد نیاز تا حد زیادی به شرایط شما در همان روز بستگی دارد.

به خاطر داشته باشید خانم های باردار و شیرده ، به مایعات بیشتری نیاز دارند . نوجوانان ، که میزان رشد آنها سرعت بیشتری دارد ، نیز همینطور . افرادی هم که از قرص های تنظیم کننده ی هورمون ، آنتی بیوتیک ها ، درمان های فشار خون و درمان سرطان استفاده می کنند زودتر دچار کم آبی می شوند.

مواد غذایی آبرسان مصرف کنید در این قسمت ده مورد از بهترین مواد غذایی آبرسان را معرفی می کنیم :

شیر نارگیل و یا آب نارگیل ، کرفس ، هندوانه و یا دیگر میوه های مشابه ، خیار ، کیوی ، فلفل دلمه ای ، مرکبات ، هویج ، مواد لبنی ، آناناس

دیگر منابع خوب رطوبت رسان به بدن نیز شامل موز ، انگور ، پاپایا ، کاهو ، انواع توت ، آووکادو ، کدو سبز ، گوجه فرنگی و تربچه می شوند. مواد غذایی حاوی سدیم ، مثل آنهایی که کنسروی و یا یخ زده هستند ، نیز در این زمینه مفید خواهند بود .

جایگزین های سالم تری برای آب ساده بیابید اگر نوشیدن منظم آب آشامیدنی خالص برای شما زیاد خوشایند نیست ، دیگر گزینه های سالم ، با قند پایین را امتحان کنید. آب نارگیل یکی از همین جایگزین هاست . این نوشیدنی مواد مغذی زیادی دارد که از کاهش میزان آب بدن جلوگیری می نماید. از جمله ی این موارد می توان به پتاسیم ، انواع آمینو اسید ها و آنزیم ها و دیگر مواد معدنی اشاره کرد . در واقع ساختار شیمیایی آب نارگیل شباهت زیادی به خون انسان دارد.

دیگر نوشیدنی های جایگزین آب ساده شامل : آب سبزیجات خانگی ، چای های گیاهی ، آب گرم با لیموی تازه و کمی عسل و آب گوشت می شوند.

همچنین برای جلوگیری از کمبود آب در بدن از نوشیدن این دسته از مواد اجتناب نمایید : الکل ، کافئین بیش از حد ، نوشابه و نوشیدنی های شیرین شده . این موارد به بدتر شدن کمبود آب و التهاب کمک می کنند.

حین و بعد از ورزش آب کافی بنوشید با افزایش فعالیت بدنی ، در نتیجه ی تعریق زیاد ، تعادل الکترولیت ها به هم می خورد . بهترین راه پیشگیری از کم آبی و خنثی کردن اثرات سوء آن ، نوشیدن آب بیش از حد نرمال می باشد. حداقل یک لیوان قبل از ورزش ، یک لیوان حین ورزش و یک لیوان بعد از تمرینات ورزشی آب بنوشید . بهتر است به مصرف آب نرمال روزانه ی خود ، 1.5 تا 2.5 لیوان آب ، برای ورزش های سبک و 3 لیوان ، در صورت انجام تمرینات سنگین اضافه نمایید.

از کاهش آب بدن در طول بیماری پیشگیری نمایید اگر بیمار شده اید ، مثلا تب دارید یا بیماری که موجب اسهال و حالت تهوع در شما شده است ، مصرف آب روزانه ی خود را افزایش دهید. کم آبی در اثر بیماری موجب بروز مشکلاتی از قبیل سنگ کلیه ، عفونت مثانه ، سنگ مجاری ادرار و حتی نارسایی قلبی خواهد شد. نوشیدنی های الکترولیتی ، در صورتی که حالت تهوع دارید ، مفید خواهند بود.