وقتی صحبت از درمان های طبیعی دیابت به میان می آید ، باید از رژیم غذایی شروع کرد . خصوصا برای دیابت نوع 2 ، حفظ تعادل قند خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برخی از مواد غذایی وجود دارند که به شما در دستیابی به این هدف یاری می رسانند.

مواد غذایی سرشار از پروتئین ، فیبر و اسید چرب های مفید به طور ایده آل ،وعده های غذایی شما باید سرشار از سه نوع مواد مغذی باشد : پروتئین ، فیبر و چربی های مفید . بنابراین مواد غذایی مانند سالمون ، تخم مرغ اورگانیک ، نخود فرنگی ، انجیر و روغن نارگیل به ایجاد تعادل در قند خون شما کمک می کنند. بعد از سالمون ، گوشت گاو اورگانیک ، مرغ و بوقلمون نیز منابع بسیار خوبی از پروتئین محسوب می شوند. اما مواد غذایی حاوی فیبر مثل کنگر فرنگی ، سبزیجات برگی ، کرفس ، آجیل و دانه ها مثل تخمه کدو و بذر کتان مهم تر هستند . رژیم غذایی سرشار از فیبر به سم زدایی از خون هم کمک می کند.

استفاده از روغن نارگیل را هم جدی بگیرید. این روغن برای چربی سوزی بسیار مفید است و قند خون را هم متعادل می سازد. بهتر است روغن های مورد استفاده در آشپزی خود را با روغن نارگیل جایگزین کنید و یا صبح ها شیر نارگیل بنوشید. کره ی آب شده ی اورگانیک هم گزینه های خوبی برای آشپزی محسوب می شود.

مواد غذایی سرشار از کروم باید در رژیم غذایی خود مواد حاوی کروم را در نظر بگیرید . کروم هم یکی از مواد معدنی مهم برای بدن محسوب می شود و نقش مهمی در ارسال پیام های انسولینی در سراسر بدن ایفا می نماید و از این طریق میزان قند خون را تحت کنترل خود می گیرد.

میزان زیادی از کرومیوم پیکولینات در سبزیجاتی مانند بروکلی وجود دارد و این سبزیجات را به ابر ستاره ای در درمان دیابت تبدیل می نماید.

مواد غذایی حاوی منیزیم بیش از 80 درصد از افراد دنیا حداقل از فقر منیزیم رنج می برند و همین موضوع موجب گرفتگی عضلات پا ، بی خوابی و بله ، دیابت می شود . منیزیم برای سلامت سلول ها ضروری است و همچنین یکی از ترکیبات ضروری برای بیش از 300 فعالیت بیوشیمی در بدن به حساب می آید. البته همانطور که از موضوع مقاله پیداست ، منیزیم به ایجاد تعادل در قند خون نیز کمک می کند. برای تامین منیزیم مورد نیاز خود مواد غذایی مثل گوشت گاو اورگانیک ، برخی از انواع آجیل و سبزیجاتی مثل اسفناج و برگ چغندر بخورید.

احتیاط در مصرف قند و شکر موادی که قند خون شما را با شیبی زیاد افزایش می دهند ، انواع قند و شکر و کربوهیدرات ها هستند. البته بدن ما به کربوهیدرات نیاز دارد ، اما مصرف آن را در درجه ی اول کاهش داده و همچنین با چربی های مفید ، فیبر و پروتئین همراه کنید. اگر نه ، قند خون شما دچار نواسانات شدید خواهد شد.

اما آنچه از اهمیت بالاتری برخوردار است ، باید از قند و شکر دور بمانید. شکر تصفیه شده قند خون را به شدت افزایش می دهد . بدترین مواد غذایی برای قند خون نوشابه ، آبمیوه و دیگر نوشیدنی های حاوی قند هستند. این فرم از قند به سرعت وارد قند خون شده و گلوکز را در بدن افزایش می دهد.

بهتر است قند و شکر مصرفی خود را با شیرین کننده های طبیعی با کالری پایین ، مثلا کمی عسل ، جایگزین کنید .

عدم مصرف حبوبات غلات ایجاد مشکل می کنند ، خصوصا غلات حاوی گلوتن . آرد سفید ، نان گندم و جو حاوی میزان زیادی از کربوهیدرات هستند که تنها دقایقی بعد از مصرف به صورت قند وارد خون می شوند. اما گلوتن به طور کلی موجب التهاب روده شده و در تعادل هورمون های کورتیزول و لپتین اختلال ایجاد می نماید.

حذف مواد لبنی مواد غذایی دیگری که باید از مصرف آنها صرف نظر کنید ، مواد لبنی موجود در بازار هستند. خصوصا شیر گاو فرآوری شده برای دیابت نوع 1 مضر می باشد.

البته محصولات لبنی تهیه شده از شیر گوسفند و بز اورگانیک به ایجاد تعادل در قند خون کمک می کنند.