ویتامین D به طرز چشمگیری روی سلامت عمومی بدن تاثیرگذار است کمبود ویتامین D در بدن انسان با بروز تعدادی از بیماری های مزمن ارتباط دارد. از جمله ی این بیماری ها می توان به برخی از انواع سرطان ، ضعف ماهیچه ها و دیابت نوع 1 و 2 اشاره کرد.

بنابراین ویتامین D تنها وظیفه ی پشتیبانی از استحکام و سلامت استخوان ها را برعهده ندارد. در واقع این ویتامین در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، سطح استروژن ، رشد سلول های مغزی و پاسخ سیستم ایمنی بدن به التهاب و ورم موثر است.

فواید ویتامین D ویتامین D خطر ابتلا به سرطان سینه ، روده و تخمدان را به دلیل نقش آن در چرخه ی حیات سلولی و یا توانایی این ویتامین در انسداد دسترسی به استروژن ، تحت تاثیر قرار می دهد .

مطالعات مختلف نشان می دهند ، کودکانی که در محدوده ی خط استوا زندگی می کنند ، کمتر به بیماری آسم و دیابت نوع 1 مبتلا می شوند. زیرا این کودکان بیشترین ویتامین D را از طریق نور آفتاب جذب می کنند.

اما خطرات کمبود ویتامین D در افراد بالای 60 سال هم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ( سکته ی قلبی ، نارسایی قلبی و یا سکته ) را تا دو برابر افزایش می دهد .

سلول های سیستم ایمنی بدن انسان حاوی گیرنده های ویتامین D می باشد. این ویتامین قادر است تا از التهابات طولانی مدت و مفرط ، که نتیجه ی اختلالات خودایمنی می باشد ، پیشگیری نماید. اختلالات خود ایمنی شامل مواردی مثل ام اس و یا اسکلروز متعدد ، آرتریت روماتوئید ، سندروم روده ی تحریک پذیر ، فشار خون بالا و پسوریازیس می شود.

ویتامین D ، یک ویتامین معمولی نیست آنچه ما از آن به عنوان ویتامین D یاد می کنیم ، در واقع یکی از هورمون های استروئید محسوب می شود. همچنین از آن به عنوان پیش ویتامین D نیز نامبرده می شود.

از مهمترنین وظایف ویتامین D می توان به تاثیر در سوخت و ساز بدن و حفظ و جذب کلسیم اشاره کرد. میزان کلسیم در بدن ، با مصرف مکمل های ویتامین D ، افزایش خواهد یافت و افزایش میزان کلسیم ممکن است عدم تاثیر گذاری ویتامین D را در پی داشته باشد.

میزان بیش از حد کلسیم همچنین منجر به بروز مشکلاتی مثل سردرگمی ذهنی ، اختلال تپش قلب و سکته ی قلبی خواهد شد.

با کاهش سطح ویتامین D غدد پاراتیروئید بیش از حد فعال می شوند . بیش فعالی پاراتیروئید ، افت فسفر را در پی خواهد داشت و بدون فسفر ، کلسیم و دیگر مواد معدنی در استخوان ها بی استفاده می شوند. بنابراین ویتامین مسئول حفظ میزان مناسبی از فسفر در خون هم می باشد.

شیر بهترین منبع ویتامین D محسوب نمی شود همیشه تولید کنندگان محصولات لبنی دوست دارند مردم را متقاعد کنند که شیر بهترین منبع برای ویتامین D بشمار می رود. در حقیقت ، شیرهای پاستوریزه موجب بروز اختلالاتی در نتیجه فقر ویتامین D و کلسیم خواهند شد.

بهترین منبع حاوی ویتامین D در واقع نور آفتاب است. اشعه ی فرابنفش ویتامین D را به فرمی که برای بدن انسان قابل استفاده است تغییر می دهد و بر خلاف مکمل های این ویتامین ، جذب بیش از حد ویتامین D و مشکلاتی که در پی خواهد داشت ، از طریق نور آفتاب امکان پذیر نیست .

پوست شما می تواند با توجه به فاکتورهایی مثل گرما عمل تبدیل ویتامین D را تحت کنترل داشته باشد . از طریق آفتاب بدن قادر به ذخیره ی پیش ویتامین D است و می تواند در آینده در صورت نیاز از آن استفاده کند.

برای کسانی که در قسمت های شمالی کره ی زمین زندگی می کنند ، جذب ویتامین D از طریق آفتاب ، خصوصا در طول فصل زمستان ، امکان پذیر نیست .

البته این ویتامین در برخی از مواد غذایی هم وجود دارد . ماهی یکی از بهترین این مواد غذایی بشمار می رود.