در واقع سوال اصلی این است که آیا نوشابه های رژیمی به کاهش وزن کمک می کنند ؟ اگر بخواهیم خلاصه بگوییم جواب نه است. در حقیقت محققان معتقدند بنیاد سلامت جهانی باید به مردم اطلاع دهد که از مصرف نوشابه های رژیمی خودداری نمایند. حتی برخی از پزشکان پا از این هشدار هم فراتر گذاشته و مصرف کلیه ی شیرین کننده های مصنوعی ، از جمله شیرین کننده های بدون کالری را مجاز نمی دانند.

در تحقیقات مشخص شده حدود 30 درصد از بزرگسالان و 15 درصد کودکان در امریکا از شیرین کننده های مصنوعی مثل ساخارین ، آسپارتام و ساکاروز استفاده می کنند .

به نظر می رسد شیرین کننده های مصنوعی توان غریزی بدن انسان برای محاسبه ی میزان کالری مصرفی بر اساس احساس طعم شرینی مواد غذایی را دچار اختلال می کنند. مثلا اگر نوشابه های رژیمی را انتخاب کنید ، مغز شما بیش از پیش به مصرف مواد شیرین تمایل پیدا می کند . بنابراین در افرادی که از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند ، خطر ابتلا به سندروم متابولیک دو برابر افزایش می یابد.

علاوه بر این ، بسیاری از تحقیقات در زمینه ی نوشابه های رژیمی نشان می دهند این نوع از نوشیدنی برای جنبه های مختلف سلامتی مضر است .

افسردگی نوشیدن بیش از 4 قوطی نوشابه ی رژیمی در روز خطر ابتلا به افسردگی را تا 30 درصد افزایش می دهد . این در حالی است که نوشیدن 4 لیوان قهوه در روز خطر ابتلا به افسردگی را تا 10 درصد کاهش می دهد . حتی خطر نوشیدن همین میزان نوشابه در روز کمتر از نوشابه های رژیمی می باشد.

آسیب های کلیوی محققان در دانشگاه هاروارد دریافته اند نوشیدن مداوم نوشابه های رژیمی عملکرد صحیح کلیه ها را تا 30 درصد تضعیف می نماید. این تحقیق روی افرادی انجام شد که برای مدت 20 سال از این نوع از این نوشیدنی استفاده می کردند .

دیابت نوع 2 و سندروم متابولیک

نوشابه های رژیمی در مقایسه با نوع غیر رژیمی آن خطر ابتلا به سندروم متابولیک را تا 36 درصد و دیابت نوع دو را تا 67 درصد افزایش می دهند.

بیماری های قلبی عروقی در یکی از تحقیقات روی دو هزار بزرگسال برای مدت ده سال محققان دریافتند افرادی که نوشابه ی رژیمی را به صورت روزانه می نوشند ، بیشتر به بیماری های قلبی مثل سکته و حمله ی قلبی مبتلا می شوند. احتمال مرگ و میر این افراد در اثر بیماری های قلبی نیز افزایش می یابد . این دسته از عوارض نوشیدن نوشابه های رژیمی حتی بعد از ترک سیگار ، انجام تمرینات منظم ورزشی ، کاهش وزن ، کاهش مصرف سدیم و دیگر فاکتورهای موثر در بیماری های قلبی عروقی ، نیز در بدن باقی خواهد ماند .