دی اکسید سیلیکون موجود در مواد غذایی برای رشد استخوان ها بسیار مهم است. از این ماده بعنوان سیلیکا نیز یاد می شود که برای حفظ سلامت پوست ، مو و ناخن مهم است.

دی اکسید سیلیکون در مقادیر بالایی در مواد غذایی گیاهی یافت می شود.و همچنین در غلات نیز می توان آن را پیدا کرد. به نسبت دی اکسید سیلیکون در مواد غذایی مشتق شده از حیوانات کمتر موجود است.

اگرچه سیلیکون برای بدن ما لازم است اما آن را بعنوان یک ماده معدنی کمیاب شناسایی کرده اند. این بدان معناست که برخلاف مواد معدنی دیگر سیلیکون باید به میزان حداقل در مواد غذایی موجود باشد. دانشمندان معتقدند که روزانه حدود 20 تا 30 میلی گرم از این ماده برای سالم ماندن کافی است.

مواد غذایی حاوی دی اکسید سیلیکون

میوه ها

میوه ها حاوی مقادیر خوبی از این ماده هستند و سیلیکون بطور طبیعی در میوه ها یافت می شود. میوه هایی که حاوی سیلیکون است عبارتند از : پرتقال ، سیب ، آلو ، گیلاس ، انگور ، کشمش. سبزیجات

سبزیجات منبع بزرگی از دی اکسید سیلیکون هستند به ویژه سبزیجات سبزی نظیر نخود و لوبیا که حاوی میزان بالایی از این ماده می باشند. در واقع مصرف سیلیکون را می توان با مصرف سبزیجات زیر بالا برد : خیار، کرفس ، کلم خام ، مارچوبه ، چغندر ، یونجه ، سبزی خردل ، کاهو ، تربچه و پیاز سفید. مقدار سیلیکون موجود در سبزیجات بالا بطور یکسان نیست اما باید آنها را در حد تعادل استفاده کرد. سیب زمینی ترشی که متعلق به خانواده افتابگردان است منبع خوبی از این ماده معدنی است.این سبزیجات که زیشه شیرین دارند حاوی مقدار خوبی از آهن و پتاسیم هستند.بنابراین اضافه کردن آنها با سالاد و سوپ می تواند در جذب مواد مغذی نقش داشته باشد. آجیل

آجیل و دانه ها بطور سنتی یک منبع غنی از مواد معدنی هستند. اجیل بخصوص بادام و بادام زمینی حاوی مقادیر قابل توجهی از سیلیکون است.

دانه های آفتابگردان

غیر از مقادیر قابل توجهی از ویتامین E و فیبر این دانه غنی از سیلیکون نیز می باشد. یک فنجان دانه افتابگردان می تواند یک میان وعده ایده آل و سالم بشمار آید.

دانه کدو تنبل

میزان سیلیس موجود در دانه کدو تنبل تقریبا بالا است. این دانه ها را دور نریزید آنها را در فر قرار داده و مقداری کره و نمک به آن اضافه کنید تا به یک میان وعده سالم تبدیل گردد.

غلات سبوس دار

یک راه آسان برای جلوگیری از کمبود سیلیکون که شامل نان غلات کامل است بهتر است در رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد.برنج و جو حاوی سیلیکون هستند حتی مصرف جو خام نیز سبب جذب مقادیری سیلیکون می شود.

آب آشامیدنی

دی اکسید سیلیکون در آب آشامیدنی در فرم اسید سیلیسیک موجود می باشد. اگرچه شیوه های تصفیه آب توسعه یافته اند که با استخراج سیلیکون همراه هستند اما سطح دی اکسید سیلیکون همچنان موجود است. مشخص شده است که آب تصفیه شده به نسبت آب غیرتصفیه شده از میزان کمی از این ماده برخوردار است.

داروهای گیاهی

سیر در انواع گوناگونی از مواد غذایی بخاطر عطر و طعمی که دارد اضافه می شود که حاوی مقداری دی اکسید سیلیکون است. دم اسب یک داروی گیاهی است که برای درمان بیماری های اورولوژی نظیر عفونت ادراری و سنگ کلیه بکار می رود و منبع طبیعی از سیلیکون است. همچنین دم اسب حاوی پتاسیم و کلسیم است. در میان تمام گیاهان ، گیاه دم اسبی از بالاترین میزان دی اکسید سیلیکون برخوردار است.

فواید سلامتی دی اکسید سیلیکون

سیلیکون بخشی ضروری از مواد غذایی مصرفی در طول روز را تشکیل می دهد.مشاهده شده است که سیلیکون نقش مهمی در استقامت و تقویت استخوان ها دارد. مصرف مواد غذایی حاوی سیلیکون در سلامت مفاصل و استخوان ها نقش دارد. کمبود این ماده معدنی می تواند باعث بروز استئوارتریت یا آرتیت شود. مطالعات صوت گرفته نشان می دهد که کمبود سیلیکون می تواند اثر منفی بر سلامت استخوان و دندان داشته باشد.