مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی مناسب در سنین بالا، احتمال ابتلا به پوکی استخوان، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها را کاهش می دهد.

با افزایش سن، نیاز بدن به انرژی کمتر می شود ولی همچنان باید از بسیاری از مواد مغذی استفاده کرد.

افراد مسن باید انواعی از غذاهای سالم را انتخاب کنند.

در سنین بالا بهتر است از کالریهای خالی، یعنی غذاهای با کالری زیاد ولی مغذی ناچیز مانند چیپسی، کلوچه و نوشابه خودداری شود.

افراد مسن باید از مصرف غذاهای حاوی کلسترول و چربی (به ویژه چربی های اشباع شده و ترانسی) و غذاهای پرنمک پرهیز کنند.

معمولا چربیهای اشباع شده در روغن های حیوانی وجود دارند. برای آگاهی یافتن از وجود چربیهای ترانسی و مقدار آنها در غذاهای عمل آوری شده، مارگارینها و روغن های شیرینی پزی به توضیحات برچسب این محصولات توجه کنید.

تحقیقات نشان دادهاند افرادی که عمر بیشتری دارند، یک سری اصولی تغذیه ای را رعایت می کنند به عنوان مثال:

اصول تغذیه صحیح شامل تعادلی، کفایت، تنوع، کنترل انرژی و کالری دریافتی را رعایت می نمایند.

روزانه مقادیر مناسبی اب و مایعات می نوشند.

نوسانات وزنشان کمتر است و همواره وزن مطلوبی دارند.

در دوره سالمندی باید توجه کرد که از یک طرف توده عضلانی کاهش می یابد و از سوی دیگر فعالیت بدنی کمتر می شود، در نتیجه نیاز به کالری کاهش می یابد؛ همچنین جذب ویتامین A به وسیله سلول های بدن کاهش می یابد. سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و استعداد ابتلا به انواع عفونت ها افزایش می یابد؛ ساخت ویتامین D به وسیله پوست کاهش می یابد؛ کارایی بدن برای مصرف بهینه و مناسب ویتامین B6 کاهش پیدا می کند. در یک سوم افراد بالای 70 سال به علت کاهش ترشح اسید معده، جذب ویتامین B12، اسید فولیک، املاح کلسیم، آهن و روی کاهش می یابد.

اصول برنامه ریزی تغذیه ای برای دوران سالمندی مشابه برنامه تغذیه ای سایر بزرگسالان است. اما برخی تفاوت های اصولی وجود دارند که به علت شرایط خاص این دوران باید مورد توجه قرار گیرند. برنامه غذایی دوران سالمندی شامل طیف متنوعی از مواد غذایی است به گونه ای که بتواند حدود 30 درصد کالری را از چربی ها، 15 درصد را از پروتئین ها و 55 درصد را از کربوهیدرات ها (عمدتا کربوهیدرات های مرکب مثل غلات با سبوس، سبزی ها، حبوبات) تامین کند. به علاوه توصیه می شود چربی های غیر اشباع ترجیحا از منابع گیاهی تامین شوند و مصرف کلسترول کمتر از 300 میلی گرم در روز باشد.

مهم ترین راهنمای در مورد تغذیه، تهیه غذاهای ساده و کم حجم است که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی را تامین کند و در عین حال متناسب با فرهنگ فرد باشد. بدین منظور مصرف متعادل و روزانه مواد غذایی شامل همه گروه هایی غذایی توصیه می شود.

آشنایی با گروههای غذایی موجب می شود زمانی که مصرف یکی از منابع عمده مغذی مانند شیر به عنوان منبع غنی کلسیم محدود می شود، مواد غذایی دیگر که تأمین کننده آن ماده مغذی هستند جایگزین شوند.

مصرف مواد غذایی کم چرب، کم کلسترولی (مانند شیر و لبنیات کم چرب)، کاهش مصرف روغن، کره و خامه، کاهش مصرف غذاهای کم نمک، افزایشی مصرف غذاهای پرفیبر و رعایت تنوع غذایی در برنامه غذایی سالمندان تأکید می شود.

هدف از تغییر در انتخاب نوع غذا، مصرف غذایی بهتر، متنوع تر و مطلوب تر است. بهترین راه اطمینان از تأمین نیازهای تغذیه ای، مصرف روزانه مقادیر مناسبی از هر پنج گروه اصلی غذایی است که در هرم معرفی شدهاند.

هرم مواد غذایی به سالمندان می آموزد تا در طول روز مواد غذایی مورد نیاز خود را بر اساسی ۶ اصلی تغذیه صحیح (کفایت، تعادلی، میانهروی، تنوع، کنترل کالری و انرژی و تراکم مواد مغذی) انتخاب کنند. در واقع با استفاده از این هرم سالمندان میتوانند مواد مغذی مورد نیازشان را همراه با مقادیر مناسب انرژی به طور همزمان به دست آورند.

هرم راهنمای مواد غذایی مخصوصی سالمندان نمایانگر نسبت و نوع مواد غذایی توصیه شده برای مصرف روزانه آنها است که در آن گروههای مختلف مواد غذایی دارای مواد مغذی مشابه را کنار هم نشان میدهد. هرم مواد غذایی دارای پنج گروه اصلی مواد غذایی است که در سه سطح و یک سطح آب و مایعات در سطح زیرین تنظیم شده است. دلیل نمایشی دادن آب و مایعات در سطح زیرین، وسعت اهمیت آن به خصوصی در این گروه و تأکید بر مصرف آن است. دلیل نمایش دادن توصیه های راهنمای مصرف مواد غذایی به شکلی هرم، نشان دادن نسبتهای توصیه شده برای مصرف گروههای مختلف مواد غذایی است. هر کدام از این گروهها برخی مواد مغذی مورد نیاز (و نه همه آن ها) را برای سالمندان تأمین می نماید. غذاهایی که در یک گروه قرار دارند نمیتوانند جانشین گروه دیگر شوند. هیچ کدام از این گروه ها بر دیگری برتری ندارد و سالمندان برای سلامتی به همه آنها نیازمند هستند. در این هرم پس از آب و مایعات، مواد غذایی تهیه شده از غلات، قاعده هرم را تشکیل میدهند؛ یعنی بیشترین میزان انرژی دریافتی روزانه سالمندان باید از مواد نشاستهای مانند نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی و موادی از این قبیل تأمین شود. پس از آن سبزیجات و میوه ها باید درصد عمده مواد غذایی روزانه را تشکیل دهند. غذاهای پروتئینی، شیر و لبنیات علاوه بر سرشار بودن از پروتئین و مواد مغذی، تأمین کننده چربی و کالری نیز هستند و از نظر غذایی در درجات بعدی قرار می گیرند که باید روزانه مصرف شوند. چربی و شیرینی درصد ناچیزی از هرم مواد غذایی را تشکیل میدهند که این موضوع بیانگر لزوم مصرف مواد غذایی مزبور به میزان محدود است.

در دوران سالمندی به دلیلی کاهش حجم کلی آب بدن، کاهش توانایی تغلیظ ادرار به وسیله کلیه ها و کاهش احساسی تشنگی حتی در مواجهه با کمآبی افزایش احتمالی کم آبی افزایش احتمالی کم آبی بدن بیشتر است. از دست دادن آب بدن برای افراد مسن به خصوص اگر به تشنگی خود اهمیت ندهند یا نوشیدن آب به عللی برایشان مشکلی باشد خطرناک است. آب یکی از کلیدی ترین نیازهای تغذیهای سالمندان است، لذا در پایه هرم قرار گرفته تا بر دریافت آن تأکید شود. افراد مسن ممکن است به دلایلی مختلف از جمله از دست دادن کنترل ادرار یا عدم احساس تشنگی و ... علی رغم نیاز واقعی، به اندازه کافی مایعات مصرف نکنند. بهترین نوشیدنی، آب و حداقل مصرف روزانه آن ۸ لیوان است. چای، شیر و آب میوه هم می توانند مقداری از کمبود آب بدن را جبران کنند. اما چای و قهوه به خاطر اثر ادرارآورشان این کارایی را ندارند.