مهمترین مواد مغذی این گروه شامل پروتئین، ویتامین های B و B، روی، منیزیم و آهن هستند. این گروه به علت نقشی که در رشد و استخوان سازی دارد از اهمیت ویژهای برخوردار است.

آهن موجود در این گروه باعث خون سازی می شود و از کم خونی فقر آهن جلوگیری می کند. این گروه برای خون سازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است.

این گروه شامل گوشت های قرمز (گوسفند و گوساله) گوشت های سفید (ماهی، مرغ و پرندگان) احشا (جگر، دلی، قلوه، زبان و مغز)، حبوبات (نخود، لوبیا، عدسی، باقلا، لپه و ماشی) تخم مرغ و مغزها (گردو، بادام، فندوق، پسته و انواع تخمه) می شود.

سهم روزانه مورد نیاز از این گروه ۲ تا ۳ سهم است. یک سهم از این گروه معادلی : ۶۰ تا ۹۰ گرم گوشت، مرغ یا ماهی پخته شده، جگر، دلی؛ ۶۰ گرم گوشت چرخ کرده؛ ۱ لیوان حبوبات پخته شده یا یک دوم لیوان حبوبات خام؛ ۴ قاشقی کره بادام زمینی، یک دوم تا سه چهارم لیوان انواع مغزها(گردو، فندق، بادام، پسته، تخمه) است.

از گوشت های کم چرب و بدون پوست استفاده کنید؛ از ماهی و حبوبات بیشتر استفاده نمایید؛ پیش از پختن گوشت قرمز چربی هایی را که دیده می شوند جدا کنید؛ تا حد امکان از سرخ کردن گوشت بپرهیزید. مواد غذایی گوشتی را به جای سرخ کردن به صورت آبپز و بخارپز مصرف کنید؛ چربی و کلسترول مغز و زبان و کله پاچه زیاد است. در مصرف این گونه مواد غذایی افراط نکنید؛ سالمندان در صورت داشتن کلسترولی و فشار خون بالا و بیماریهای قلبی و عروقی، باید مصرف تخم مرغ را به حداکثر ۳ عدد در هفته محدود کنند و با استفاده از سفیده تخم مرغ پروتئین بیشتری به غذای خود بیفزایند؛ بهتر است برای خارج کردن گوشت از حالت یخ زده آن را ۲۴ ساعت قبل از طبخ از فریزر خارج کنید و در یخچالی بگذارید؛ مصرف حبوبات به علت دارا بودن فیبر و پروتئین زیاد توصیه میشود؛ بهتر است مغزها (گردو، فندق، بادام، پسته) را خام بخورید و اگر از نوع بو داده آن میخورید نمک آن زیاد نباشد؛ برای جلوگیری از نفخ، حبوبات بهتر است به مدت یک شب خیسانده و پس از دور ریختن آب آن پخته شوند؛ حبوبات منبع خوبی از پروتئین هستند و به صورت ترکیب با غلات، پروتئین با کیفیت بالا برای بدن تأمین می کنند. به این منظور بهتر است از ترکیب حبوبات با غلات مثل عدسی پلو، عدسی با گندم، عدسی بانان و ... استفاده شود.

گروه متفرقه

نمک، چربی ها، قند و شکر، شیرینی ها و ترشی ها در گروه متفرقه قرار دارند. این مواد غذایی دارای انرژی قابل توجه هستند ولی به دلیلی این که مواد مغذی اندکی را شامل میشوند سهم روزانه برایشان در نظر گرفته نشده است.

توصیه می شود همه افراد به ویژه سالمندان از مواد غذایی این گروه کمتر مصرف کنند. روغن ها به دو شکلی اشباع (جامد) و غیراشباع (مایع) همراه با غذا مصرف می شوند. توصیه می شود تا حد امکان از مصرف غذاهای سرخ شده پرهیز شود ولی در صورت تمایل به سرخ کردن، حتما از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده کنید.

علاوه بر محدود کردن مصرف انواع چربی ها، روغن های اشباع باید در برنامه غذایی در حداقلی مقدار مصرف شوند زیرا مصرف روغن های اشباع خطر بروز بیماری های قلب - عروقی و سکته قلبی را افزایش میدهد. مصرف روغن های مایع به مقدار متوسط مفید است و اثر محافظتی در برابر ایجاد لخته در خون، حملات قلبی و سکته قلبی دارد. جایگزین کردن روغن های مایع به جای جامد در هر سنی می تواند سبب کاهش سطح کلسترول خون و در نتیجه کاهش احتمالی ابتلا به حملات قلبی شود. به طور کلی توصیه می شود غذاها به صورت کبابی، آب پز یا تنوری تهیه شوند.

مناسب ترین برنامه غذایی آن است که محتوی پنج گروه اصلی غذایی در روز باشد.