در زیر به عواملی اشاره می شود که ما را در معرض خطر زمین خوردن قرار می دهد. بیشتر عوامل، با بالا رفتن سن رو به افزایش هستند.

سستی عضلات

تا وقتی که عضلات ما قوی هستند و اتصالات آن ها به اندازه کافی در پاسخ به واکنش ها انعطاف پذیر هستند، تعادل ما کم نمی شود. بنابراین عجیب نیست که بدانیم توانایی متعادل بودن ما، به طور مستقیم به نیروی پاها و انعطاف پذیری مفاصل و مچ هایمان بستگی دارد. به همین دلیل است که تمرینات آموزش قدرت به میزان بالایی میتواند مفید واقع شود.

ارتباط مستقیم تغییرات حواس پنجگانه با افزایش سن

هر چه سن ما بیشتر می شود، سیستمی که پیامها را به مغز می رساند دچار رکود می شود. حساسیت گیرنده های عصبی کمتر شده و قدرت بینایی کاهش مییابد. ما نمی توانیم این تغییرات را دست کم بگیریم. به عنوان مثال از آنجایی که حس بینایی در حفظ تعادل اهمیت دارد،وقتی استفاده از عینک با نمره مناسب به شما پیشنهاد می شود، این عمل می تواند کمک بزرگی در حفظ تعادل شما باشد، بویژه اگر از عینک دوکانونه استفاده می کنید.

شرایط پزشکی

پزشکی ایجاد تغییر در بدن و سلامتی بر روی تعادل تأثیر میگذارد. در اینجا به چند مثال اشاره میکنیم:

افزایش یا کاهش وزن: اگر باردار هستید باید بدانید، وزن زیاد تعادلتان را بر هم خواهد زد. زنان چاقی از تعادل کمی برخوردارند زیرا در این حالت عضلات به سختی میتوانند بدن را در یک خط متعادل نگاه دارد. کاهش وزن هم میتواند مشکلی ساز باشد: زنانی که عملی پستان برداری را انجام میدهند، اگر از عضوهای مصنوعی استفاده نکنند، تعادلشان را از دست می دهند.

پوکی استخوان: : شکستگی های ناشی از پوکی استخوان باعث خمیدگی اسکلت بدن می شود. یعنی سر، که عضو سنگین است به جای آن که در رآس و بالای بدن باشد، در جلوی بدن قرار میگیرد. این نامتوازن بودن، تعادل بدن را برهم میزند.

بیماری های عصب شناسی: مغز و سیستم عصبی، مسئول حفظ تعادل در بدن هستند. بنابراین تعادل بدن تحت شرایطی که بر قسمتهای مغزی و سیستمهای عصبی و تعادلی تاثیر میگذارد (مانند بیماری پارکینسون) بر هم می خورد.

فشار خون بالا: فشارخون بالا یا هیپوتنشن، باعث بروز سرگیجه و کاهش تعادل می شود. معمولاً فعالیت بدن و تغییر وضعیت، فشار خون را تنظیم می کند. اما اگر زنی مبتلا به فشار خون بالا باشد، ممکن است یکدفعه و به طور ناگهانی فشار خون او پایین بیاید به طوریکه به محض ایستادن یا حرکت، دچار سرگیجه شدیدی شده و تعادل خود را از دست می دهد.

درمان دارویی

درمان دارویی نیز میتواند در کتار این مشکلانت فیزیکی، بر روى تعادل تأثیرگذار باشد. در کنار مثالهای متداولی که برای افسردگی یا داروهای خواب آور گفته شد، داروهایی مانند دیورتیک و با بیتوریت (دارویی خواب آور) هم برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند. بنابراین مواظب باشید! اگر میدانید در تعادل خود مشکل دارید، یا از این داروها استفاده نکنید و یا اینکه روش درمان دیگری بکار گیرید.

مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی، مهمترین عامل برهم زدن تعادل بدن و افزایش زمین خوردن است. در واقع در اثر نوشیدن مشروبات الکلی، راه رفتن بر روی یک خط راست غیرممکن می شود و نتیجه مستقیم این عمل کاهش تعادل است. در حال حاضر تأثیر این عمل به وسیله پژوهشگران در آزمایشگاهها تحت بررسی است. مصرف طولانی مدت از مشروبات الکلی، به مغز آسیب می رساند طوریکه حتی وقتی شخص چیزی ننوشیده است باز هم نمیتواند تعادلش را حفظ کند. این تأثیر در افراد مسن که تعادل کافی ندارند، متداول است.

خطرات محیطی

زمین خوردن ما نه تنها به این بستگی دارد که چگونه میتوانیم تعادل خود را حفظ کنیم بلکه پشتکارمان هم در حفظ این توانایی اهمیت دارد. خطرات محیطی، از راه رفتن بر روی سطوح لغزنده گرفته تا موانعی که بر سر را همان قرار دارد و ما متوجه آنها نیستیم همه در برهم زدن تعادل و افزایش دفعات زمین خوردن مؤثر هستند. از بین بردن این مشکلات خطر زمین خوردن را کاهش می دهد. خطر محیطی دیگری که در اکثر مواقع فراموشی می شود، کفشها هستند. نیمی از کسانی که زمین می خورند، کفش هایی می پوشند که دارای پاشنه های ست بوده و به اندازه کافی محکم نیستند.