نقش ویتامین c

بیمارانی که با اضافه بار آهن مواجه هستند معمولا به کمبود ویتامین c دچار می گردند. زیرا به نظر می رسد که آهن باعث اکسید شدن ویتامین c می گردد مصرف ویتامین c در این دسته از بیماران باعث افزایش دفع آهن می شود. لذا تخلیه ویتامین c بدن در موارد اضافه بار آهن معمول است.

همان طور که گفته شد ویتامین c عامل افزایش دهنده جذب آهن است ویتامین cدر میوه جات (به ویژه در مرکبات و گوجه فرنگی) و سبزیجات (جعفری، شاهی، شنبلیله، تره، شوید، گل کلم، فلفل دلمه ای و....) یافت می شود، سبزیجات پخته شده حاوی ویتامین c کمتری می باشند برای مثال مصرف یک عدد پرتغال یا 100 گرم سبزی خوردن همراه با غذا جذب آهن را دو برابر خواهد کرد.

بنابراین، بهتر است بیماران تالاسمی از مصرف میوه جات و سبزیجات همراه و یا بلافاصله پس از وعده های غذایی، خودداری کنند.

اما از آن جایی که میوه جات و سبزیجات حاوی انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشند و مصرف آن ها ضروری است، بهتر است در بین دو وعده غذا (به عنوان میان وعده) مصرف شود.

البته در مورد نقش ویتامین c در متابولیسم آهن و درمان آهن زدائی، اتفاق نظر وجود ندارد. بیماران مصرف کننده این ویتامین ممکن است دچار اختلال عملکرد قلب شوند، به علت همین خصوصیات متناقض در مورد مصرف ویتامین c اختلاف نظر وجود دارد.

گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهی و سایر غذاهای دریایی

این گروه از مواد غذایی نه تنها حاوی مقدار زیادی آهن از نوع گوشت می باشند بلکه باعث افزایش جذب آهن غیر گوشت از سایر غذاها نیز می شوند.