ویتامین C ویتامین ضد بیماری اسکوربوت است. با آن که اسکوربوت نخستین بار در خلال جنگ های صلیبی و به خصوص در بین سیاحان و دریانوردان مشاهده شد، لیکن ارتباط ویژه ای بین بیماری آسکوربوت و مرکبات و اسید اسکوربیک تا قرن بیستم هنوز ناشناخته بود. ملوانان انگلیسی لایمی نام گرفتند چرا که هنگام سفر به حمل مرکبات (به ویژه لیمو) به عنوان پیشگیری کننده اسکوربوت نیاز داشتند.

عامل ضد اسکوربوت در سال 1928 در نسوج فوق کلیوی و پرتقال و کلم یافت شد.

اسید اسکوربیک ماده کریستالی سفید رنگی است که در آب محلول بوده و در فرم خشک دارای ثبات است و به صورت محلول، به خصوص در حرارت، به راحتی اکسید می شود و اکسیداسیون آن در حضور مس و آهن و PH قلیایی تسریع می شود.

اسید اسکوربیک به راحتی از روده کوچک جذب خون می شود که این جذب از طریق انتقال فعال وابسته به سدیم و احتمالا به وسیله انتشار نیز انجام می شود با دریافت کم، جذب ویتامین موثرتر و کارایی بیشتری دارد ولی زمانی که دریافت از 1 گرم در روز تجاوز کند جذب کاهش می یابد.

غذای غنی از روی وپکتین می تواند موجب کاهش جذب ویتامین C شود.

اسید اسکوربیک قوی ترین آنتی اکسیدان قابل حل در آب موجود در بدن است.

*در بالا بردن جذب آهن نیز نقش آن به خوبی شناخته شده است. این ویتامین آهن فریک را به آهن فرو احیاء می کند که این عمل در روده صورت گرفته و موجب سهولت جذب آهن می شود. *سطح کلسترول و فشار خون بالا را کاهش می دهد. *از بروز بیماری آترو اسکلروز جلوگیری می کند.

*وجود ویتامین C برای تشکیل کلاژن ضروری است. *از لخته شدن خون و خون مردگی پیشگیری می کند و باعث التیام یافتن زخم ها و سوختگی ها می شود.

*ویتامین Cبرای پیشگیری از ابتلا به آلرژی ها کمک می کند. *این ویتامین مانند سربازان پیشقراول در مقابل مواد خارجی و بیماری زا می باشد.

*ویتامین Cدر بدن به یاری همه ارگان ها وارد عمل می شود گرچه خود انرژی زا نیست، اما به تمام نیروهای بدن کمک می کند.

*ویتامین Cبه وسیله کبد برای سمیت زدایی داروها و دیگر مواد شیمیایی استفاده می شود.

کمبود

استرس، سیگار و نیکوتین نیاز بدن را به ویتامین C افزایش می دهند.

اگر ویتامین C به بدن نرسد استخوان ها پوک و شکننده می شوند. هر عضوی بافت همبند اطراف استخوان ها را گرفته و محکم به آن می چسبد. مثلا در لثه های عفونی به علت کمبود ویتامین Cبافت های استخوانی آسیب می بیند و مرتب از لثه چرک و خون جاری می شود.