1) مصرف مایه را زیاد کرده و آن را به جای گوشت قرمز به کار ببرید. چربی موجود در ماهی دارای اسید چرب غیر اشباع می باشد روغن ماهی همچنین دارای چربی W3 است. این چربی از لخته شدن خون و گرفتگی رگها جلوگیری می کند.

2) چربی های حیوانی مانند چربی گوشت، شیر، کره، خامه، تخم مرغ دارای کلسترول بالا هستند بنابراین از گوشت کم چربی، شیرکم چربی و پنیر کم چربی استفاده کنید.مصرف کره و خامه را قطع کنید. هرهفته حداکثر 3 عدد تخم مرغ مصرف کنید. در هفته حداکثر 400 گرم گوشت قرمز مصرف کنید. پنیر کم چربی را حداکثر 200 گرم در هفته مصرف نمائید.

3) روغن زیتون دارای اولئیک اسید است که می تواند باعث کاهش LDL شود به همین جهت از روغن زیتون به جهت تهیه غذاهای خود استفاده است. البته توجه کنید که این روغن را به جای سایر روغنها به کار ببرید، نه اینکه روغنهای دیگر را مصرف کنید و روغن زیتون را اضافه بر آنها مصرف کنید.

4) مصرف زیاد قهوه، کشیدن سیگار و کاهش فعالیت باعث افزایش کلسترول LDL و HDL می شوند. هرچند که این موارد HDL را نیز بالا می برند ولی در کل کلسترول و LDLرا بیشتر بالا می برند و برای بیماریهای قلبی ضرر دارند.

5) ویتامینهای E ، C ، B و بتاکاروتن باعث کاهش LDL می شوند. منابع این ویتامینها پیش از این ذکر شده است.

6) مصرف فیبرهای غذایی به خصوص فیبرهای موجود در سبوس جو و میوه های کامل باعث کاهش کلسترول خون می شوند.

7) کم کردن مصرف قندهای ساده (شیرینی، شکلات، قند، شکر، مربا، پولکی، نبات، سوهان و ... ) و افزایش مصرف گروه نان و غلات باعث کاهش کلسترول و سایر چربی های مضر می شود

8) چاقی باعث کاهش HDL می گردد.

9) بیشتر از روغنهای گیاهی (روغنهای نباتی) مایع استفاده کنید. از انواع روغنها مثل آفتابگردان، گلرنگ، ذرت، پنبه دانه، کنجد و بادام استفاده کنید.

10) روغنهای جامد را به کار نبرید. روی این روغنها فرآیند هیدروژناسیون انجام شده است. این فرآیند باعث می شود تا اسیدهای چربی به نام اسیدهای چرب ترانس بوجود آید.

اسیدهای چرب ترانس میزان HDL را به شدت کاهش می دهند و این موضوع بسیار خطرناک می باشد.

11) مصرف حبوبات و سویا به جای گوشت از طرفی باعث کاهش مصرف چربی موجود در گوشت می شود و از طرف دیگر این مواد می توانند میزان کلسترول خون را پایین بیاورند.

12) فشارهای روحی، ناراحتی و عصابیت باعث افزایش چربی های مضر خون می شود.

13) اعضای داخلی مثل دل، قو، جگر،سنگدل، مرغ، مغز، سیراب، شیردان و ... دارای کلسترول بالایی هستند و نباید مصرف شوند.