وجود مقدار زیادی فسفر این حقیقت را نشان می دهد که انجیر در پرورش هوش و حافظه بسیار موثر است.

سرشار بودن انجیر از پتاسیم تءمین کننده سلامتی کودکان ضعیف و کم خون و بی اشتها می باشد.

داشتن مقدار قابل توجهی آهن و کلسیم نشان می دهد این میوه بهشتی چقدر غنی است و می تواند در وجود آدمی ثمر بخش باشد. وقتی بدانیم که گذشته از مواد زندگی و حیاتی به مقدار کافی دارای ویتامین آ- ب1- پ-ب6 و ویتامین ث می باشد، آن وقت قبول خواهیم کرد که چرا در کتاب آسمانی ما این میوه این قدر مورد تجلیل قرار گرفته است.

انجیر به واسطه دارا بودن این همه موارد حیاتی گذشته از تأمین نیازمندی های بدن به مواد معدنی و ویتامینی به واسطه دارا بودن اسید مالیک که با پتاسیم موجود در انجیر ترکیب شده موجب لینت مزاج می شود و نیز پتاسیم موجود می تواند درجه قلیائیت بدن را بالا برده و در رفع اوره و چربی خون موثر باشد و نیز انجیرمی تواند در بیماران مبتلا به نقرس و عدم کفایت کبد و رماتسیم مزمن موثر باشد.و نیز باید دانست که انجیر دارای 19تا 20 درصد از مواد قندی از گلوکز می باشد که به خوبی جذب بدن می گردد: داشتن مقدار متناسبی مواد ازت دار می تواند در حفظ و تأمین تعادل بدن به مواد پروتئینی نقش موثری داشته باشد خوشبختانه همه کس می تواند از این میوه بهشتی استفاده نمیاد حتی بیماران مبتلا به دیابت و مرض قند.

انجیر در درمان بواسیر

انجیر در ردمان بواسیر بسیار موثر است.

برای این منظور باید دو الی چهار دانه انجیر خشک شیرازی را در آب (ویا شیر) گرم ریخته و یک شب تمام کنار بگذارید و صبح روز بعد قبل از ناشتا آن را میل نمایید.

عصرها هم باید همین عمل را تکرار کنید.چنان چه مدت یک ماه طبق دستور فوق عمل شود، بواسیر درمان می یابد.

ضمناً بیمار باید غذای سهل الهضم و ساده و طبیعی میل کند تا مدفوع بآسانی دفع گردد.

برای این منظور غذای ساده طبیعی نامبرده زیر مفید خواهد بود:

صبحانه : سالاد، دو دانه انجیر و چند دانه خرما ناهار: سالاد، نان سبوس دار با مختصری کره شام : سیب زمینی پخته، کلم، یا هویچ پخته در کره یک دانه موز تازه.

چون انجیر بسیار مقوی و مغذی است لذا برای افرادی که کارهای درمانی می کنند و برای افرادی که کارهای عملی و بدنی انجام می دهند مفید است . بی سبب نیست که گفته اند «انجیربخور، زنجیر بشکن».