خوشبختانه خداوند مهربان نعمت های پرارزش به ما و وطن ما عنایت فرموده و شاید کمتر کشوری در جهان دارای چنین خصوصیاتی باشد که تمام میوه های گرمسیری و سردسیری در آن یافت شود.

و نیز به خاطر آب و هوا و ساختمان زمین این میوه از خوش طعم ترین نوع بوده و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی حیاتی می باشد.

یکی از میوه های خوش طعم و مطبوع این فصل شلیل می باشد.شلیل نیز مانند همه میوه ها چربی و آلبومین آن بسیار کم بوده و از لحاظ داشتن آب زیاد و املاح قلیایی و سلولز و ویتامین ها برای بدن اهمیت خاصی دارد و به علاوه به واسطه طعم و عطر اسانس مخصوص به خود محرک شیمیایی و روحی خوبی برای بدن و دستگاه گوارش می باشد.و نیز وجود مقدار قابل توجهی سلولز در شلیل در رفع یبوست بسیار موثر است شلیل که در حدود 80 تا 85 درصد آن آب است در شستشوی خون وتر و تازه گذاشتن بدن نقشی شگرف دارد مواد معدنی و املاح شلیل در حدود 57 /0 گرم می باشد که شامل پتاسیم، کلسیم، آهن، منگنز و منیزیم می باشد و هیدرات دو کربن یا مواد قندی آن در حدود 14 یا 15 گرم است و نیز شلیل دارای مقدار قابل ملاحظه ویتامین آ - ب 1- ب 2 - پ پ- ت است.

در مجموع شلیل میوه ای است که برای همه طبقات از کوچک و سالمندان مفید می باشد. و در حفظ سلامتی و دفع سموم بدن نتیجه بخش بوده و چون دیگر میوه جات می تواند با مواد موثر خود خون را از مواد مضره چون اوره و اسید اوریک پاک نماید. نیز چون مواد قندی و آلبومینی آن بسیار کم است برای مبتلایان به بیماری قند خوب بوده و کالری که ایجاد می کند بسیار کم می باشد بدین لحاظ برای کسانی که نمی خواهند چاق شوند غذایی لذیذ و میوه ای ایده آل است.