البته قبلاً به بعضی از آجیل ها به تناسب بحث، اشاره شده است ولی در این فصل که به صورت جداگانه ارزش غذایی آجیل ها را مطرح می کنیم به بعضی از آنها به صورت گذرا اشاره می شود.

ارز ش غذایی آجیل به حدی است که می توان آن را در جزء مغذی ترین غذاها ذکر شده مثلاً مقدار پروتئنی که در کیلوگوشت وجود دارد در یک کیلو بادام هم وجود دارد علاوه بر پروتئین، آجیل دارای ویتامین ها، مواد نشاسته ای و قندی و املاح معدنی گوناگون هم می باشد، البومین آجیل برخلاف آلبومین گوشت اسید اوریک تولید نمی کند و فوراً به بدن جذب می شود. چربی آن هم سهل الهضم و بی ضرر است.

در بین آجیل ها از همه مفیدتر بادام است. بادام از نظر فسفر بسیار غنی است و حاوی مواد زیر می باشد :

آب 6 درصد ، چربی 54 درصد ، پروتئین 64 درصد، کاربوهیدرات 1 درصد، سلولز 3 درصد، املاح معدنی 3 درصد. هضم پوست بادام خیلی سخت است، لذا باید قبل از خوردن، آن را جدا کرد.

جوز برزیل

جوز برزیل از لحاظ کلسیم، مواد چربی، پروتئین و منیزیم بسیار غنی است. جوز برزیل چون ثقیل است باید خوب جویده شود تا سودمند واقع گردد. جوز برزیل حاوی مواد زیر است :

آب : تقریبا 5 درصد کربوهیدرات 6 درصد چربی: 66 درصد مواد سلولزی 3 درصد پروتئین: 17 درصد املاح معدنی 3 درصد

کاژو

دارای مقدار زیاد پروتئین و مواد چربی است.

شاه بلوط

شاه بلوط حاوی 6 درصدآب با 8 درصد چربی، ده درصد پروتئین، 70 درصد کاربوهیدرات، 3درصد املاح معدنی، آرد شاه بلوط (که در اروپا از آن می سازند) قابل حل تر از آرد حبوبات است.