این عقیده که قند در پوسیدگی دندان نقش دارد، مطالب تازه ای نیست، اما شواهد خاطر نشان می کنند که نه تنها قند بلکه همه کربوهیدرات های قابل تخمیر که به صورت غذا مصرف می شوند موجب پوسیدگی دندان می گردند.

کربوهیدارت های قابل تخمیر، همه انواع قندها و بیشتر نشاسته های پخته شده مانند نان، بیسکوئیت های نمکی و سیب زمینی سرخ شده را شامل می شوند.

از آنجا که کربوهیدرات ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهند مصرف آنها را کاهش ندهید. مراقبت از دندان به این معنی نیست که نمی توانید بستنی، کیک، کلوچه یا آب نبات را بخورید. مقدار قند خورده شده کمتر از نحوه خوردن و زمان مصرف آن اهمیت دارد. مواد شیرینی که بین وعده های اصل غذا خورده می شوند از آنها که با غذا صرف می شوند مضرتر هستند.

سعی کنید در عادات غذایی خود و کودکانتان این نکات را رعایت کنید:

• از خوراکی های قندی جویدنی یا مکیدنی به خصوص به عنوان میان وعده اجتناب کنید- مواد خوراکی مانند آب نبات مغزهای گیاهی پوشیده شده با شکلات غلات خشک، نان های خمیریف کشمش و میوه های خشک شده به دندان های شما می چسبند سعی کنید در عرض 20 دقیقه پس از مصرف آنها، دندان ها را مسواک بزنید. اسید تولید شده توسط باکتری ها که پوسیدگی دندان را تحریک می کند بعد از این زمان به بیشترین حد فعالیت خود می رسد. اگر نمی توانید در این فاصله دندان ها را مسواک بزنید، دهان خود را با آب بشوئید.

• در انتخاب میان وعده ها دقت کنید. خوردن میان وعده هایی که باعث تحریک پوسیدگی دندان می شوند پیش از صرف آنها همراه با وعده های اصلی به دندان آسیب می رساند. خوردن وعده های غذایی متعدد و کوچک در طول روز به باکتری ها امکان می دهد که جریان مداومی از اسید را روی دندان ها تولید کنند. از مصرف مداوم این مواد بپرهیزید: نوشیدنی های شیرین، آدامس شیرین، آب نبات، قرص های خوشبو کننده دهان که حاوی قند هستند و قطره های ضد سرفه شیرین.

اگر دوست دارید آدامس بجوید یا آب نبات سفت را بمکید انواع را انتخاب کنید که فاقد قند باشند محصولات فاقد قند معمولاً حاوی زیلیتول یا اسپارتام هستند که ایجاد خطرات دندانی ناشی از باکتری ها را کاهش می دهند. بعضی از آنها نیز دارای یک عنصر معدنی هستند که کلسیم و فسفات را به دندان ها می افزایند.

• هنگام خواب به کودک خود شیشه یا آب میوه ندهید. حتی کودکان نیز در خطر پوسیدگی دندان هستند. شیر و آب میوه هر دو حاوی قند هستند . اگر کودک برای آرام شدن نیاز به شیشه دارد.آن را با آب پر کنید. اجازه ندهید کودک هنگامی که در حالت درازکش قراردارد شیر بخورد، چون این عمل می تواند به انسداد لوله استاش و افزایش خطر ابتلا به عفونت های گوش منجر شود.