غذاهای زیر به علت داشتن ماده قندی زیاد در درمان دیابت مشکلاتی به وجود می آورند. در حالی که گاه و بی گاه ممکن است بتوانید آنها را وارد برنامه غذایی کنید اما بهتر است قبلا در مورد آنها با پزشک یا مربی غذایی خود مشاوره کنید. گاهی ممکن است این غذاها را برای درمان واکنش های انسولینی توصیه کنند.

الکل: شراب شیرین، لیکود و سایر مشروبات شیرین-آب نبات و مشابهین آن-نوشابه های گازدار شیرین شده-غلات شیرین شده-آدامس معمولی-خرما، انجیر و سایر میوه جات خشک و شیرین

دسرهایی که دارای مواد قندی هستند:

(کیک-کلوچه هایی که از بستنی پر شده-بستنی و انواع شیرین آن-شیر یخ-ژلاتین شیرین شده-کمپوت-فالوده-شربت ها9-فروکتوز-ماست میوه-عسل-مربا و ژله-مارمالاد-کلوچه-غذاهای ویژه و آماده-قند و شکر-آب میوه های شیرین شده-شیر عسلی شیرین شده-شکلات-انواع وسیعی از شیرینی های قنادی و خانگی-شربت ها (افرا، ملاس و غیره)

شکر، شیرین کننده ها و بطور کلی شیرینی جات:

بایستی از خوردن غذاهای شیرین خودداری کنید. مصرف شیرینی جات به سرعت قند خون را افزایش می دهد. اجتناب از این مواد بدان معنی نیست که دنیای شیرین را کاملا از دست بدهید. خوشبختانه مواد شیرینی متفاوت بوده و بعضی از آنها در میزان قند خون اثری ندارند. بعضی از مواد شیرین دارای کالری بوده و در برنامه غذایی بایستی کالری آن حساب شود. این نوع مواد شیرین در قند خون تاثیر می گذارند و بایستی از آنها پرهیز شود. بعضی از مواد شیرین فاقد کالری بوده و یا کالری کمی دارند و تاثیر چندانی در قند خون ندارند و افراد دیابتی می توانند از آن استفاده کنند.