هر مرحله از رشد بر پایه مرحله قبل استوار است و مرحله بعد را تحت تأثیر قرار می دهد، به طوری که سوء تغذیه در سنین کودکی موجب تأخیر در ظهور علائم بلوغ می گردد.

دخترانی که در سنین کودکی و بلوغ به سوء تغذیه مبتلا بوده اند، نه تنها قد و وزن مناسب سن خود را نداشته اند، بلکه قاعدگی آنان به تأخیر افتاده است، از آن گذشته اندازه لگن و رشد طبیعی آن در اثر سوء تغذیه به تأخیر می افتد و در سالهای بعد با افزایش خطر زایمانی همراه می شود. تغذیه، فعالیت و رفتار کودک را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. کم خونی فقر آهن در کودکان با تغییرات رفتاری و کاهش توانایی در یادگیری همراه است.

کودکان کم خون، بی تفاوت، خسته و تنبل بوده، در امور تحصیلی نسبت به کودکان سالم موفقیت کمتری دارند. این کودکان پس از درمان، کوشاتر و در فعالیتهای تحصیلی موفق تر می شوند. همچنین مصرف بیش از حد شکر و مواد قندی موجب رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان می شود. پس تغذیه در کودکان مدرسه ای به دلایل ذیل حائز اهمیت است :

1- تأمین مواد سازنده برای رشد 2- تأمین انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیتهای جسمی و فکری 3- کمک به حفظ مقاومت در برابر عفونتها 4- ذخیره سازی مواد غذایی لازم به منظور آمادگی برای رشد سریع دوران بلوغ

از کمبودهای تغذیه ای شایع در کشور ما، کمبود کلی مواد غذایی که موجب تأخیر رشد کودکان می گردد، همچنین کم خونی فقرآهن، کمبود ید و اختلالات ناشی از آن و کمبود ویتامین آ (A) می باشد.