تخم مرغ : هر نوع غذایی که از تخم مرغ تهیه می شود باید در حرارت ملایم پخته شود. همیشه سعی کنید که در طبخ تخم مرغ، روغن کمتر مصرف کنید، مثلا در تهیه املت، نیمرو خاگینه. اگر تخم مرغ زیاد سرخ شود مقداری از مواد غذایی خود را از دست می دهد. برای تهیه تخم مرغ نیم بند یا سفت، باید تخم مرغ را در ظرف آب سرد قرار داد و روی آتش ملایم گذاشت تا پخته شود.

غلات و حبوبات : غلات و حبوبات هم مثل گوشت و تخم مرغ باید روی آتش ملایم و به مدت طولانی پخته شود.

سبزیها : سبزیها را هم باید روی آتش نسبتاً ملایم پخت، ولی حرارتی که در طبخ سبزیها به کار می برید باید کمی بیش از حرارتی باشد که در طبخ تخم مرغ و حبوبات به کار می رود. مقدار آبی را می خواهید در طبخ سبزی مصرف کنید باید قبلاً در قابلمه در دار تمیز ریخته ، روی آتش بگذارید تا بجوشد. وقتی آب جوش آمد سبزیهای آماده شده را در قابلمه بریزید و در آن را ببندید.

سبزیهای تازه و جوان باید در مقدار آب کمتری پخته شود، چون سبزی تازه، ترد و زود پز است. باید در نظر داشته باشید مقدار آبی که در طبخ سبزیها مصرف می کنید به خورد سبزی برود، زیرا با دور ریختن آب باقیمانده، مقداری از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر را دور می ریزید. چنانچه سبزی پخته شد و مقداری آب باقی ماند، می توانید آب، باقیمانده را در آش یا سوپ مصرف کنید. سیب زمینی، هویج و شغلم را می توانید با پوست بپزید و بعداً پوستش را بگیرید. با این طرز پختن ویتامین های موجود در سبزیها کمتر کاسته می شود و پوست کندن آنها نیز سریعتر و راحت تر انجام می گیرد.