مطالعه روی بیش از 2300 نفر نشان داده است، افرادی که از ماکارونی و برنج استفاده می کنند، احتمال ابتلای به سرطان در آن ها بیش تر از کسانی است که از مرغ و سبزیجات تازه مصرف می کنند. محققان در این مطالعه دریافته اند که خوردن سبزیجات تازه در مقایسه با نان باید بیش تر باشد تا احتمال ابتلا به سرطان در افراد مستعد کاهش پیدا کند. دانشمندان ایتالیایی به این نتیجه دست یافته اند که مصرف مقدار زیاد نان، احتمال ابتلا به سرطان کلیه را به شدت افزایش می دهد.

در مطالعه ای که روی 767 نفر انجام شده و با بررسی هایی که به مدت دو سال تاریخچه پزشکی، سبک زندگی و رژیم غذایی آن ها را مورد بررسی قرار داده، دیده شده که نوع رژیم غذایی در مقایسه با سایر عوامل مورد بررسی، بیش ترین تأثیر را در ابتلای افراد بر سلول های سیستم اداری دارد. آن ها به این نتیجه رسیده اند، افرادی که بیش تر نان می خورند بیش تر احتمال دارد به این سرطان مبتلا شوند. آن ها در این مطالعه دریافته اند، تمامی مواد غذایی که اندیس گلاسیمی بالایی دارند، نظیر ماکارونی، نان و برنج از دسته غذاهای پر ریسک به حساب می آیند. نشان داده است که مواد غذایی ای که اندیس گلاسیمی بالایی دارند قند خون را بالا می برند و به همین ترتیب مواد مورد نیاز افراد را برای رشد تومورها فراهم می آورند. ابتلا به این نوع سرطان با چاقی ارتباط مستقیم دارد، زیرا در میان مبتلایان نسبت افرادی که چاق بودند یا اضافه وزن داشتند 1 به 4 بوده، در حالی که نسبت سیگاری بودن افراد 1 به 5 بوده است.

چای سبز و جلوگیری از دیابت

معمولاً با افزایش سن، قند خون هم کم کم بالا می رود، خصوصاً اگر به رژیم غذایی خو توجه کافی نداشته باشیدف وزن به مرور زمان افزایش یافته و به دنبال آن احتمال بروز دیابت نوع 2 هم افزایش می یابد. مصرف روزانه 5 فنجان چای سبز می تواند از بروز دیابت جلوگیری نماید. چای سبز قادر است از عوارض ناشی از دیابت، هم چون آب مروارید و بیماری های کلیوی، به طرز معجزه آسایی جلوگیری کند.

اما چای سبز چگونه قادر به کاهش قند خون می باشد؟ به نظر می رسد، اصلی ترین مکانیسم، مهار کردن فعالیت آنزیم آمیلاژ بزاق و روده است. با مهار شدن فعالیت این آنزیم، نشاسته با سرعت بسیار آهسته ای می شکند و در نتیجه قند خون با سرعت بالا می رود. مصرف چای به همراه یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات منجر به کاهش سرعت رها شدن گلوکز و کاهش جذب آن می شود و به این وسیله از ترشح انسولین جلوگیری می کند. هم چنین چای سبز قادر است جذب روده ای گلوکز و چربی را کاهش دهد و به این وسیله منجر به کاهش وزن در فرد می شود. وزن افرادی که چای سبز مصرف می کنند 10 تا 18 درصد کم تر از افرادی است که چای سبز مصرف نمی کنند.