مطالعات متعدد نشان می دهد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کنندطول عمر بیش تری خواهند داشت. این رژیم در کشورهای حوالی دریای مدیترانه، یعنی اسپانیا، یونان و ایتالیا رواج دارد و ویژگی اش این است که از گوشت قرمز به کم ترین میزان ماهانه 1 تا 2 وعده استفاده شده و ماهی، جایگزین آن می شود. به علامت میوه و سبزیجات در این رژیم به وفور مصرف شده و نکته مهم تر این که، برای پخت غذاها از روغن زیتون استفاده می شود.

دانشمندان می گویند استفاده از روغن زیتون مهم ترین عامل افزایش طول عمر افرادی است از این رژیم غذایی پیروی می کنند. استفاده از این رژیم غذایی هم چنین ابتلا به سرطان های ریه و پستان را نیز به شدت کاهش می دهد. روغن زیتون از جمله روغن هایی است که در رژیم های غذایی لاغری و دیابتی به افراد تجویز می شود.

افرادی که در رژیم غذایشان از روغن زیتون طبیعی به جای سایر روغن ها استفاده می کنند، کم تر به دیابت مبتلا می شوند. محققان عقیده دارند که استفاده از این روغن در تهیه غذا کمک فراوانی به پیشگیری از بروز انواع بیماری های متابولیکی کرده و به این دلیل توصیه می کنند که از آن در تهیه غذا استفاده شود. شاید بعضی ها تصور کنند که از این روغن فقط می توان به همراه سالاد استفاده کرد، در حالی که روغن زیتون حتی در تهیه غذاهای سرخ کردنی هم مناسب ترین روغن است.

بد نیست بدانید که این روغن به خاطر نقطه دود بالایی که دارد از خود ترکیبات سرطانزا تولید نمی کند. به همین دلیل توصیه می شود برای سرخ کردن های طولانی و در حرارت های بالا بهتر است که از این روغن استفاده شود. دانشمندان معتقدند که وجود میکرونوترنیت ها ویتامین E بالا، این روغن را به یک محافظ قلب در برابر انواع بیماری های این ارگان مبدل کرده است.