مصرف غذاهایی مانند تخم مرغ، جگر، خاویار و برخی از غذاهای دریایی، که همگی پر از کلسترول هستند چقدر خطر دارند ؟

حقیقت این است که مواد غذایی پرکلسترول علت فرعی بالا رفتن کلسترول خون هستند. چربی اشباع شده حیوانی دشمن حقیقی است که توانایی آن در افزایش سطح کلسترول خون چهار برابر است. در واقع، مطالعات انجام شده در دانشگاه را کفلر در نیویورک مشخص کرد که یک رژیم غذایی سرشار از تخم مرغ پر کلسترول، تنها کلسترول خون دو نفر از پنج نفر را بالا برد. این بدان دلیل است که وقتی شما کلسترول زیادی می خورید کبد به صورت خودکار کلسترول کم تری را به جریان خون تلمبه می کند. بنابراین سطح آن ثابت می ماند، یا آن که چندان افزایشی نمی یابد. پاتول. ن، هاپکینز متخصص قلب دانشگاه یوتا بیست و هفت پژوهش در این زمینه را بررسی کرد و چنین نتیجه گرفت که خوردن غذاهای پرکلسترول چندان تغییر در شمارش کلسترول تعداد زیادی از افراد نمی دهد.

«با وجود این، افراط در غذاهای پر کلسترول به واسطه دلایل دیگر درست نمی باشد»

بنابه گفته دکتر ریچارد شکل، استاد همه گیرشناسی در مرکز علوم تندرستی دانشگاه تگزاس در هوستون گفت : یکی از دلایل آن این است که خوردن غذاهای پر کلسترول می تواند با ترغیب خون به ایجاد لخته، بیماری قلبی را دامن بزند. او در پژوهش های خود پی برد که مصرف کنندگان غذاهای پرکلسترول (700 میلی گرم یا بیش تر در روز) میانگین چرخه زندگی شان 3 سال کم تر از دیگران است.

از سوی دیگر، اجتناب کامل از خوردن غذاهای پرکلسترول نیر می تواند خطرناک باشد. بنابر پژوهشی توسط استیون زیسل در دانشگاه نورت کارولینا، اگر هرگز غذای پرکلسترول نخورید، یا خیلی به ندرت بخورید، ممکن است دچار کمبود کولین شوید، که منجر به آسیب کبد می شود. کولین یک ویتامین به کمپلکس است که در غذاهای پرکلسترول مثل تخم مرغ و جگر متمرکز است. دکتر زیسل به تعدادی مرد سالم به مدت 3 هفته رژیم غذایی بدون کولین داد. پس از سپری شدن مدت فوق در آن ها علائم اختلال کبدی مشاهده گردید. به استناد پژوهش های گوناگون، کمبود کولین در رژیم غذایی می تواند به اختلال حافظه و تمرکز نیز منجر شود. کولین به یک انتقال دهنده سلول مغزی به نام استیل کولین تبدیل می شود. سطوح پایین این ماده به ضعف حافظه و بیماری آلزایمر منجر می شود.

گاهی غذاهای پرکلسترول بخورید تا به اندازه کافی کولین به بدن شما وارد شود، اما افراط نکنید. کارشناسان قلب توصیه می کنند که 300 میلی گرم کلسترول در روز یا حدود سه چهارم زرده تخم مرغ در هفته لازم است.